Gå til hovedindhold

Dagplejen i Mårslet

Det trygge, det nære og det hjemlige er i centrum i vores dagpleje, og hverdagen byder på en forudsigelig dag med leg, læring og fællesskab.

  • Læs op

Indhold

    Dagplejen Solbjerg-Mårslet består af 5 dagplejere, en dagplejepædagog og en pædagogisk leder. Hver dagplejer har fire børn i sit hjem, og kan lejlighedsvis have et barn i gæstepleje. Vi har pt. kun dagplejere i Mårslet og altså slet ingen i Solbjerg.

    Dagplejen Solbjerg-Mårslet kendetegnes kort sagt sådan:

    • En lille overskuelig børnegruppe
    • Tryghed og omsorg i et hjemligt miljø – hvilket gør overgangen fra barnets hjem til omverdenen så flydende som muligt
    • Den nære voksenkontakt
    • Den tætte forældrekontakt
    • Den samme voksen hele dagen
    • En ugentlig dag i Dagplejens legestue sammen med andre børn

    Kerneopgaven altid i fokus

    Vores dagplejere er hver dag oppe på dupperne for at give børnene en dag med leg, nærvær, fordybelse og med god tid til det enkelte barn. De har ambitiøse mål om ikke blot at passe børnene, men også om at støtte dem i deres udvikling.
    Vores kerneopgave er at skabe og sikre optimale rammer for at udvikle robuste, livsduelige og kreative børn, og denne kerneopgave er altid i fokus i samarbejde med jer forældre.

    Dagplejens pædagogiske leder har ansvaret for den pædagogiske kvalitet i dagplejen og fører i samarbejde med dagplejepædagogen løbende tilsyn i dagplejehjemmene.

    Dagplejen arbejder ud fra de seks læreplanstemaer og Aarhus Kommunes politikker.

    Er du interesseret i at høre mere om, hvad Dagplejen Solbjerg-Mårslet tilbyder dig og dit barn, så kontakt dagplejens pædagogiske leder og så arrangerer vi et møde.

    Pædagogisk leder 

    Ole Drøgemüller

    Dagplejen Solbjerg-Mårslet

    Telefon: 41 85 67 37

    E-mail: drol@aarhus.dk

    Sådan ser her ud

      Dagplejerne passer børnene i deres private hjem i Solbjerg og Mårslet – dette giver børnene et overskueligt miljø i hjemlige rammer.

      Både Solbjerg og Mårslet er velfungerende byer omgivet af smuk natur. Derfor har det været oplagt for os at tage afsæt i udelivet og en forståelse for miljøet i vores daglige praksis.

      Dagplejegrupperne mødes i små hold en ugentlig dag i Sneglehusets legestue til gymnastik, sang og socialt fællesskab. Dette giver børnene mulighed for at møde andre børn, end dem de plejer at være sammen med, og de får mulighed for at lære at begå sig i større forsamlinger og forholde sig til andre voksne end deres faste dagplejer.

      Læs mere om Dagplejen i Mårslet

      Den enkelte dagplejer har åbent 48 timer ugentligt med individuel åbningstid inden for tidsrummet kl. 6.30 – 17.00 (fredag til kl. 16.15). Jeres barn må benytte dagplejerens fulde åbningstid, men I skal have forladt dagplejerens hjem ved lukketid.

      Et dagplejehjem er et trygt og godt sted at være for jeres barn. Det er den enkelte dagplejer, som planlægger de pædagogiske aktiviteter ud fra behov og muligheder hos de børn, hun har i huset  

      Vi ønsker, at:

      • give barnet en rolig og tryg hverdag
      • gøre barnet selvstændig og selvhjulpen
      • lære barnet at respektere andre børn

      Det er vigtigt, at jeres barn møder i dagpleje senest klokken 9.00. På den måde har dagplejeren mulighed for at tilrettelægge dagens aktiviteter.

      Hvis barnet møder inden 7.30, tilbydes der morgenmad. Alle børn får lidt frugt eller brød om formiddagen.

      Dagens aktiviteter

      Mange dagplejere går en tur i nærmiljøet om formiddagen. Det kan også være, vi mødes med andre dagplejere og deres børn.

      Vi laver også aktiviteter som gymnastik, sang og musik.

      En gang om ugen mødes dagplejerne i legestue.

      Frokosten er en hyggestund, hvor vi sidder sammen omkring bordet og spiser.

      Efter maden bliver børnene puttet. Vi har barnevogne, indendørsmadrasser, dyner og al tilbehør.

      Når børnene vågner fra middagssøvnen, får de eftermiddagsmad, og derefter er der måske tid til leg ude eller inde, inden barnet bliver hentet.

      I Dagplejen Solbjerg-Mårslet er der fuld forplejning.
      I dagplejen følger vi Aarhus Kommunes kostpolitik, som anbefaler fremstilling af mad fra danske råvarer, årstidsbestemte råvarer, alsidig og varieret kost osv.

      Dagplejeren spiser et pædagogisk måltid med børnene, og det har flere formål:

      • En sund livsstil/sunde spisevaner smitter. Man bliver lidt nysgerrig efter ukendt mad, når kammeraten prøver at smage

      • Børnene er med i fremstillingen af mad. Vi tager f.eks. den hele frugt med ind til bordet, så børnene får en fornemmelse af, hvad der bliver serveret

      • Når vi indtager et måltid, foregår der i høj grad en udveksling af holdninger hos børnene. Det fremmer den sproglige udvikling og giver børnene en fællesskabsfølelse, som dermed forstærker de sociale kompetencer

      • Vi øver turtagning. At vente på, at det bliver ens tur, er i høj grad med til at forme demokrati og empatien hos børn

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

      Dit barns udvikling og trivsel er vigtig for os. I dagplejen arbejder vi ud fra de 6 læreplanstemaer, som udvikler sig løbende, og integrerer temaerne i vores daglige praksis:

      • Alsidig personlig udvikling
      • Natur, udeliv og science
      • Kommunikation og sprog
      • Kultur, æstetik og fællesskab
      • Krop, sanser og bevægelse
      • Social udvikling

      Dagplejerne deltager løbende i faglige kurser, og holder en pædagogisk dag om året. Vores faglighed stimuleres ved aktuelle indspark – fx vigtigheden i at være nærværende og medlevende, i sproglig og motorisk udvikling, i trivsel for børn og voksne og meget andet.

      Læs mere om arbejdet med børnenes udvikling og trivsel

       

      At have et barn i dagpleje har den fordel, at I kommer til at se dagplejeren to gange dagligt. Derfor vil der være rig mulighed for at skabe et tæt samarbejde med et højt niveau af informationsdeling og nærvær.

      Dette skaber grobund for en personlig relation mellem forældre og dagplejer samt en mere sammenhængende hverdag for barnet, da afstanden mellem hjem og pasning mindskes. Den tætte relation hviler selvfølgelig på, at der samtidig er respekt omkring dagplejerens privatsfære.

      Planlagte samtaler

      Som led i det systematiske pædagogiske arbejde med jeres børn, laver vi Statusudviklingssamtaler når barnet er mellem 9-14 mdr. og når barnet er omkring 2½ år. Både hjem og dagplejer udfylder et elektronisk skema, som danner baggrund for en samtale med forældre, pædagog og dagplejer. Jeres barn vil også blive sprogvurderet mellem 3 og 3,4 år. Desuden laver vi overgangsskema inden barnet begynder i børnehave.

      Den pædagogiske leder og dagplejepædagogen stiller sig altid gerne til rådighed vedrørende jeres barns udvikling og trivsel. Og der er altid mulighed for en samtale. Forældre er altid velkomne i legestuen og til gymnastik.

      Få indflydelse på hverdagen

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

      Samarbejde med forældre

       

      Sidst opdateret: 12. oktober 2024