Græsbakken
Med et anerkendende og nærværende børnesyn skaber Græsbakkens medarbejdere trygge og udviklende rammer for dit barns hverdag. Vi har højt til loftet, og der er altid plads til at lytte til hinandens ideer og indfald.
Med et anerkendende og nærværende børnesyn skaber Græsbakkens medarbejdere trygge og udviklende rammer for dit barns hverdag. Vi har højt til loftet, og der er altid plads til at lytte til hinandens ideer og indfald.
Græsbakken er en aldersintegreret institution med børn fra 0 – 6 år. Vi er normeret til 15 vuggestuebørn og 37 børnehavebørn.
I Græsbakken får børnene lov til at være børn med alle deres følelser, humør og spørgelyst. Skønt vi har mange planer om pædagogiske aktiviteter, er der altid plads til at lytte til gode indfald eller en skør idé – måske fører vi ideen ud i livet.
Anerkendelse, nærvær og respekt
Vi arbejder med et børnesyn, der favner anerkendelse, nærvær og respekt. Uanset barnets alder, er dets tanker lige meget værd.
Det anerkendende og nærværende børnesyn i Græsbakken betyder blandt andet, at vi fortæller barnet, hvad det må, fremfor hvad det ikke må. Vi arbejder også med, at positiv feedback er bedre end skæld ud og knotne svar.
Vi øver barnet i at tænke sig om både taktisk og kreativt. På den måde finder barnet selv vejen til et svar - måske med lidt hjælp fra en voksen.
I Græsbakken er vi nærværende ved at se og høre børnene – ganske enkelt ved at være omkring dem. Vi er ofte delt op i grupper efter alder, så vi kan tilpasse de pædagogiske aktiviteter til dem. Det enkelte barns behov er vi naturligvis også altid opmærksomme på.
Vi arbejder ud fra de 6 læreplanstemaer, og vores medarbejdere udvikles løbende inden for det personlige og pædagogiske felt for at kunne gøre det bedst muligt for jeres børn.
I er altid velkomne til at ringe for yderligere oplysninger eller besøg.
Sådan ser her ud
Græsbakken ligger centralt på torvet i Mårslet. Vi ligger tæt på natur, station og stisystem, så vi bruger ofte nærområdet, når vi trænger til luft under vingerne.
Husets 52 børn er fordelt på tre stuer.
Vuggestuen er på Myrernes stue, og børnehaven er på henholdsvis Mariehønsene og Sommerfuglenes stue.
Legeplads med muligheder
Vores dejlige legeplads omfatter det nære og trygge foran huset, men også det bagerste område med græsbakken og de mange små huler og kroge, hvor børnene kan trække sig lidt væk.
Vi har også et bålhus, hvor børn og voksne hjælper hinanden med at lave mad over ilden.
Vi tilstræber, at vi er ude hver dag året rundt.
Læs mere om Græsbakken
Græsbakkens dagsrytme ser cirka sådan ud:
Kl. 06:30
Græsbakken åbner på Myrestuen og i børnehaven på Sommerfuglestuen.
Kl. 08:00
Alle tre stuer åbner.
Kl. 09:00
Der spises formiddagsmad på stuerne.
Kl. 09:30
Planlagte aktiviteter i børnehaven – inde, ude eller på ture. Myrerne har legegrupper på skift gennem ugen, hvor en lille gruppe børn går med en voksen til en aktivitet.
Kl. 11:00
Frokost i grupper.
Kl. 12:00
Vi går på legepladsen, mens de små sover til middag.
Kl. 14:00
Eftermiddagsmadpakkerne spises. Myrerne spiser på myrestuen, børnehavebørnene på deres stuer. Hvis vejret er godt, spiser vi ude.
Kl. 14:30
Fri leg. Vi er på stuerne eller på legepladsen, hvor børnene leger med forskellige rollelege eller konstruktionslege.
Kl. 17:00 (mandag og fredag kl. 16:30)
Græsbakken lukker, og vi siger tak for en dejlig dag.
Vi har frokostordning i Græsbakken. Til frokost serverer vi varieret, varm mad mandag – torsdag og rugbrød med pålæg om fredagen. Lene er vores køkkenassistent, og hun sammensætter hver uge en nærende og lækker menu. Ugens menu sendes ud på Aula, så I kan se, hvad vi skal have at spise.
Madmod og madglæde
Der er rig mulighed for at øve sig i færdigheder og kompetencer under måltidet. Medarbejderne spiser et pædagogisk måltid sammen med børnene, hvilket giver god anledning til at få en dialog om maden. Vi øver os i madmod og madglæde, og vi har hele tiden en positiv indgangsvinkel til maden. Vi tvinger ikke børnene til at spise – i stedet opfordrer vi på positiv vis børnene til at smage på maden.
Vi stemmer om det
Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.
Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost
Dit barns udvikling og trivsel betyder alt for os, og vi møder, ser, støtter og udfordrer dit barn, der hvor det er.
I Græsbakken indgår jeres barn i et samspil med både jævnaldrende, yngre og ældre børn, og medarbejderne orienterer sig hele tiden ind i den aktuelle børnegruppe. Gennem forskellige pædagogiske redskaber er vores kerneopgave at skabe trygge rammer for barnet, så det kan udvikle sig bedst muligt i samspil med børn og voksne i Græsbakken.
Forældre og personale har en løbende dialog om barnets trivsel, udvikling og dannelse.
Læs mere om arbejdet med dit barns udvikling og trivsel
Førskolearbejde i Mårslet
Læs vores førskolepjece herÅret inden dit barn skal i skole, arbejder vi med at gøre dit barn skoleparat. Vi har førskolegrupper i alle afdelinger i Mårslet, og arbejdet med førskolegrupperne er grundlæggende ens.
Vores førskolepjece besvarer forhåbentlig nogle af de spørgsmål, som du måske har.
Åbenhed og gensidig respekt
I Græsbakken er et godt og tæt samarbejde med jer forældre i høj prioritet. Vi har et fælles ansvar for, at barnet trives og udvikler sig bedst muligt. Derfor er det vigtigt, at forældre og personale har et godt og tillidsfuldt forhold til hinanden, hvor samtaler og diskussioner foregår i åbenhed og gensidig respekt. Vi forventer, at I kommer til os, hvis I har kritik, eller hvis noget undrer jer, eller hvis I har brug for at få uddybet de holdninger, der ligger bag vores pædagogiske praksis.
Samskabelse med forældrene
Vi er interesserede i jeres viden om barnet, og at vi gennem dialog bygger bro mellem de to verdener, barnet bevæger sig i – hjemmet og institutionen. Overensstemmelsen med, hvad vi gør i institutionen og i hjemmet har stor betydning for tilgangen til barnet, og hvordan vi støtter og guider barnet. På den måde foregår der en samskabelse om barnets udvikling.
I det daglige er I velkomne til at komme hen og få en kort snak om barnets dag i institutionen. I er også meget velkomne til at fortælle, hvis der er sket noget, der kan have betydning for barnets dag i institutionen.
Få indflydelse på hverdagen
I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.
Forældrerådet består af fem forældrerepræsentanter, to forældresuppleanter, en repræsentant for medarbejderne og den pædagogiske leder. I forældrerådet bidrager forældrene med deres perspektiv på større beslutninger, de deltager i ansættelse af nye medarbejdere og er med til at planlægge og afholde nogle af vores traditioner. Forældrerådet mødes fire gange om året.
Dagtilbuddet har også en bestyrelse, hvor der er en forældrerepræsentant fra hver afdeling.
Der er valg til forældrerådet én gang om året i august. Ved det konstituerende møde, vælger forældrerådet en repræsentant til bestyrelsen.
Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under ’Fælles i dagtilbuddet’.
Forældrerådets kommentarer til det uvildige tilsyn i Græsbakken
Vi vil som forældreråd gerne kommentere på det uvildige tilsyn. Ingen fra forældrerådet kunne desværre deltage ved tilsynsmødet, hvorfor den pågældende udtalelse i rapporten er fra en tilfældig forældrerepræsentant. Derfor er det en personlig betragtning og ikke nødvendigvis en generel opfattelse fra forældrene i Græsbakken. Derfor har vi er behov for at komme med vores betragtninger som forældreråd og anerkender naturligvis den personlige betragtning.
I forhold til vurderingen af kvaliteten af forældresamarbejdet er forældrerådets generelle opfattelse, at forældresamarbejdet er rigtig godt. Vi anerkender, at der har været udfordringer grundet det store skifte i personalegruppen i starten af 2024, men har kontinuerligt fastholdt en god dialog mellem personale og forældreråd. Vi oplever særligt med den nye samlede personalegruppe og leder, at der gradvist er mere struktur og en rigtig god stemning i huset.
Vi støtter op om ledelsens mål om at skabe mere struktur, og oplever, at det allerede sker, og at Græsbakken udvikler sig i en positiv retning. Vi oplever altid åben dialog og en velvillighed overfor input og aktiviteter. Desuden ligger det forældrerådet meget på sinde, at der skabes fælles arrangementer, og dette vil fremadrettet være et fokuspunkt.
/ Forældrerådet, den 2. september 2024
Pædagogisk leders kommentarer til det uvildige tilsyn i Græsbakken
Jeg har som nytiltrådt pædagogisk leder i Græsbakken fået den fornøjelse at være med til det uvildige tilsyn.
Fokusområderne i år har været børnefælleskaber, det sproglige læringsmiljø samt forældresamarbejdet.
Som der kan læses i rapporten, har vi opgaver at gå i gang med.
Vi har ud fra den styrkede læreplan valgt, at vi arbejder fokuseret med det sproglige læringsmiljø med udgangspunkt i børneperspektivet.
Dette gør vi blandt andet konkret ved at ændre vores lege- og læringszoner.
Vi har allerede ændret strukturen i huset og arbejdet meget med strukturen omkring vores læringsmål og tydeliggørelsen af lege og læringsmulighederne. Dette tager især udgangspunkt i børnefællesskaber og børn i sårbare og udsatte positioner.
Ved at have øje for de små justeringer har det allerede været muligt at højne kvaliteten i vores sproglige læringsmiljøer; ved at gøre flere bøger tilgængelige i tydelige og nemt afkodede lege- og læringsmiljøer. Vi har aktivt valgt at arbejde på tværs i huset i små sprog grupper, som også understøtter børnefællesskabet og børn i udsatte positioner.
Med henvisning til forældrerådets kommentar, så vil vi forsat arbejde på at styrke samarbejdet gennem dialog og synliggørelse af vores arbejde i huset. Dette gælder på alle niveauer. Tanken er, at vi arbejder ud fra et dynamisk perspektiv, med øje for de forandringer som vi står med - hele tiden i åben dialog.
-Frederikke Stærdahl, pædagogisk leder, den 1. september 2024
Stuerne i Græsbakken
Myrerne: 24 59 46 17
Børnehaven: 24 59 46 19