Gå til hovedindhold

Kærgården

Vi skaber rammerne for, at dit barn trives og udvikler sig. Vi møder barnet, hvor det udviklingsmæssigt er, og vores engagerede medarbejdere er med til at stimulere det undrende, spørgelystne, nysgerrige og legelystne barn.

  • Læs op

Indhold

    Kærgården er en aldersintegreret institution, som er normeret til 96 børn – 36 vuggestuebørn og 60 børnehavebørn fordelt i to huse.

    Positiv og tryg atmosfære

    Det er vigtigt for os, at der hersker en god og positiv stemning i Kærgården. Børnene skal føle sig hjemme og trygge, de skal føle sig lyttet til, og de skal være en del af et fællesskab – med andre børn og os medarbejdere, der brænder for pædagogikken. I Kærgården er vi desuden stueopdelt for at give plads til ro og fordybelse i det afgrænsede fællesskab, men vi laver også aktiviteter på tværs af stuerne for at prøve kræfter med det store fællesskab.

    Engagerede og fagligt stærke medarbejdere

    I vuggestuen er børnene fra de er 0-3 år. Her har vi fokus på tryghed og nærhed samt at udfordre børnene tilpas, så de udvikler de kompetencer, der skal til for at indgå i det fællesskab, som de er en del af.

    I børnehaven er børnene fra 3 år til de er 6 år. Her er der fokus på at lære børnene at være en del af det forpligtende fællesskab, der er i børnehaven. Det gøres gennem leg og planlagte aktiviteter.

    Kærgårdens medarbejdere arbejder målrettet på at sammensætte meningsfulde dage for børnene. Vi arbejder ud fra de seks læreplanstemaer, som indgår i den pædagogiske læreplan. ’Natur, udeliv og science’ er et af temaerne, som vi arbejder meget med i Kærgården. Fra børnene er helt små, skal de have glædesfyldte og sansestimulerende oplevelser i naturen, hvor de er trygge. Det kan helt enkelt være at gå på bare fødder i vådt græs, at mærke sandet mellem tæerne, mærke vindens kraft med en drage i hånden, at følge og undres over en myres færd gennem myretuen, at grave efter regnorme eller ligge under et træ og kigge op i skyerne gennem træernes blade.

    I er altid velkomne til at ringe for yderligere oplysninger eller besøg.


    Velkomstpjece

     

    Sådan ser her ud

    Gang i kreativiteten
    Børnene leger

      Kærgården er centralt placeret i Solbjerg, og nærområdet omfatter fx skolen, stisystemer, boliger, grønne områder, skoven og søen.

      Vores 36 vuggestuebørn og 60 børnehavebørn er fordelt på tre vuggestuegrupper og tre børnehavegrupper på henholdsvis Kærgårdsvej 14 og 16.

      Del af en gruppe, del af et fællesskab

      Vi er stueopdelt, da vi mener, at børnene på den måde får en følelse af ejerskab over ’deres stue’. De oplever herunder at se sig selv som en del af en gruppe og et fællesskab, som de kan overskue.

      Både vuggestuegrupperne og børnehavegrupperne arbejder også sammen på tværs af stuerne. Her kan nye fællesskaber etableres blandt børnene, og alle voksne bliver kendt for børnene på tværs af stuerne.

      Hver gruppe har deres rum til at lave aktiviteter og spise i. Derudover har vi fællesrum til udviklende aktiviteter.

      Læs mere om Kærgården

      Det er vigtigt for os, at børnene får en god dag med trygge og genkendelige rammer. Vores dagsrytme ser nogenlunde sådan ud:

      06:30 – 07:30
      Kærgården åbnes, og vi er sammen i fællesrummet.

      07:30 – 09:00
      Afdelingerne åbnes. Vi leger på stuerne.

      08:30 - 09:00
      Samling i vuggestuen og derefter aktiviteter.

      09:00 – 09:15
      Samling på børnehavens stuer, hvor vi spiser frugt/brød og taler om, hvad der skal ske i løbet af formiddagen.

      09:15 – 10:45
      Formiddagsaktiviteter inde eller ude.

      10:30 – 11:00
      Vuggestuen spiser frokost.

      11:15 – 11:45
      Vuggestuen putter børn til middagslur.
      Børnehaven spiser frokost.

      11:45 – 14:00
      Vuggestuebørnene sover middagslur.
      Børnehavebørnene lege inde eller ude.
      Personalet afvikler pause på skift (12:00 – 13:00).

      14:00 – 14:30
      Børnene spiser eftermiddagsmad.

      14:30 – 16:00
      Børnenes leg fortsætter inde eller ude.

      16:00 – 17:00
      De sidste børn og voksne samles i fællesrummet eller på legepladsen, inden vi siger tak for en dejlig dag.

      NB! - Om mandagen og fredagen lukker vi kl. 16:30

      Vores kostordning i Kærgården indbefatter formiddagsfrugt, frokost og eftermiddagsmad.

      I Kærgården får vi sund og nærende kost. Det er vigtigt for os, at børnene kan spise sig mætte i noget, de kan lide, men samtidig blive opmuntret og udfordret til at prøve nyt. Derfor gentager vi de samme retter, så det nye bliver velkendt.

      Sanseoplevelsen spiller en stor rolle omkring måltidet. Duften fra maden spredes gennem hele huset i løbet af formiddagen, og dialogen om maden samt forventningsglæden begynder allerede her.

      Selvhjulpenhed og socialt samspil

      Vi laver et stort pædagogisk arbejde i forbindelse med måltiderne. De voksne spiser et pædagogisk måltid med børnene, hvor der udvises begejstring for den lækre mad, og vi taler sammen om maden. På den måde agerer de voksne rollemodeller i forbindelse med måltidet.

      Igennem måltidet har vi også øje for at styrke barnets selvhjulpenhed gennem motorisk træning omkring borddækning, ved at børnene selv øser op og spiser med bestik osv.

      Ligeledes spiller det sociale samspil omkring måltidet en væsentlig rolle

      Vi stemmer om det

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

      Morgensamling

      Kærgårdens engagerede medarbejdere støtter, guider, viser, handler, planlægger og investerer dagligt i at skabe de bedst mulige rammer og læringsrum for børnene.

      I Kærgården indgår barnet desuden i et samspil med både jævnaldrende, yngre og ældre børn. I denne sammenhæng og i samarbejde med jer forældre skaber vi de rammer, der skal til, for at dit barn trives og udvikler sig.

      Forældre og medarbejdere har en løbende dialog om barnets trivsel, udvikling og dannelse – se mere under ’Samarbejde med forældre’.

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

      Dit barns udvikling og trivsel

      I Kærgården anser vi jer forældre som de vigtigste samarbejdspartnere i forhold til at fremme jeres barns trivsel og udvikling. Vi værdsætter den daglige kontakt med jer, og vi arbejder for en åben og ærlig dialog med jer forældre, da vi mener, at det er essentielt for et godt forældresamarbejde.

      I løbet af tiden i Kærgården bliver I tilbudt 6 planlagte samtaler om jeres barns trivsel og udvikling:

      • En opstartssamtale, når jeres barn starter i vuggestue
      • En 2-års samtale i vuggestue
      • En status-udviklingssamtale, når barnet er på vej i børnehave
      • Opstartssamtale ved start i børnehave
      • En samtale, når barnet fylder 4 år
      • En status-udviklingssamtale ca. ½ år inden skolestart.

      Hvis I eller vi finder det nødvendigt, er det altid muligt at finde tid til en yderligere samtale om jeres barns trivsel og udvikling.

      Få indflydelse på hverdagen

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed. Forældrerådet er gode til at komme med input og opbakning til for eksempel nye tiltag.

      Forældrerådet består af fem forældrerepræsentanter, en repræsentant for medarbejderne og den pædagogiske leder. I forældrerådet bidrager forældrene med deres perspektiv på større beslutninger, de deltager i ansættelse af nye medarbejdere og er med til at planlægge og afholde nogle af vores traditioner. Forældrerådet mødes seks gange om året.
      Der er valg til forældrerådet én gang om året i august. Ved det konstituerende møde, vælger forældrerådet en repræsentant til bestyrelsen.

      Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

      Samarbejde med forældre

      Forældrerådets kommentarer til det uvildige tilsyn

      Som en del af Aarhus kommunes uvildige tilsyn i de kommunale dagtilbud, har forældrerådet mulighed for at kommentere tilsynet. Kommentarer inkluderes ikke i selve rapporten, men kan vedlægges og offentliggøres som bilag til tilsynsrapporten.

       

      Er der noget fra tilsynet I i forældrerådet blev særligt optagede af?

      Forældrerådet i Kærgården har fokus på at tilsynet er et øjebliksbillede. Der er enighed om at der er en oplevelse af at den daglige struktur er meningsfuld for børnene, og at det opleves trygt med en kendt rammesætning af dagen for børnene. Der er en samstemmende oplevelse af, at der er en god balance mellem voksenstyrede aktiviteter og mulighed for fri leg over en hel dag.

      Det uvildige tilsyn havde kun justeringer eller fastholdelse af den gængse praksis i institutionen. Det understøtter vores oplevelse af, at der er et trygt og udviklende miljø for børnene i Kærgården.


      Hvilke drøftelser i forældrerådet har det uvildige tilsyn givet anledning til?

      Vi er optagede af at tilsynets blik på det pædagogiske grundlag ikke inkluderer de rammer som institutionen er tildelt, både fysisk og økonomisk. Derfor oplever vi at der foretages valg som også afspejler det.

      Vi har særligt været optaget af, hvordan pædagogikken kan tilpasses den aktuelle børnegruppe og hvordan personalet skaber de bedst mulige læringsmiljøer for børnene. I Kærgården har vi dejlige og store legepladser, det har givet har givet anledning til drøftelser om hvordan vi opnår en balance mellem muligheden for for børneinitieret leg og adgang til voksne, som kan understøtte legen, når børnene har brug for det.

      Vi har drøftet hvordan et øget fokus på kodning af læringsmiljøet kan understøtte børnenes lege og deltagelsesmuligheder, samtidig har vi et fokus på, at kodningen ikke må fastlåse børnenes leg, og dermed ødelægge børnenes mulighed for at udvikle deres leg kreativt.

      Som forældreråd anbefaler vi Kærgården at udbrede det gode pædagogiske arbejde der f.eks. foregår omkring det sproglige læringsmiljø, ved at udbrede det pædagogiske grundlag mere i den daglige snak med forældrene.


      Hvordan vil vi som forældreråd understøtte afdelingens arbejde med anbefalingerne fra det uvildige tilsyn?

      Vi kan genkende mange af punkterne i rapporten, men der er også nævnt flere situationer, der foregår i løbet af dagen, som vi ikke er en del af. Det gør tilsynet værdifuldt, da vi får mulighed for at komme lidt tættere på en del af dagligdagen i Kærgården

      Som forældreråd er vi fortsat optagede af fortsat at understøtte det gode samarbejde og den gode dialog mellem forældre og personale i Kærgården.

      Forældrerådet 2023/24

      11. april 2024

       

      Sidst opdateret: 12. oktober 2024