Gå til hovedindhold

Mårslet Skovbørnehus

Velkommen til Skovbørnehuset – med naturen som ramme bestræber vi os på, at børnene får en god, sund og udviklende tid hos os.

  • Læs op

Indhold

    I Skovbørnehuset har vi fokus på, at både børn og forældre føler sig hjemme og velkomne.

    Ansvaret for at der hersker en god, dejlig og anerkendende atmosfære i en institution ligger entydigt hos os voksne – først og fremmest hos personalet – og hos jer forældre.

    Vi tror på, at hvis de voksne omkring børnene (personale og forældre) påtager sig dette ansvar i fællesskab, så skaber det den bedste forudsætning for at børnene får en rigtig god institution at være barn i.

    Vi er ikke født til at indgå i samspil og forpligtende fællesskaber med andre mennesker – det er noget, vi skal lære. Skovbørnehuset vil gerne være en kvalificeret ramme for denne læring gennem forskellige pædagogiske aktiviteter.

    Hele omdrejningspunktet hos os er børnenes trivsel og udvikling. Vi har bl.a. fokus på:

    • At bruge naturen som en god ramme for vores pædagogiske arbejde.
    • At vores pædagogiske arbejde tager sit afsæt i det neuropædagogiske felt; altså viden om barnets neurologiske udvikling på de enkelte alderstrin. Stort set alle ansatte er særligt uddannede indenfor dette.
    • At satse på dygtige, engagerede og velkvalificerede ansatte.

    I samarbejde med jer glæder vi os til at skabe noget dejligt og udviklende for jeres barn.

    I er altid velkomne til at ringe for yderligere oplysninger eller besøg.

    Sådan ser her ud

    Mariendal legepladsen

      Vi har nogle ret flotte fysiske rammer både inde og ude til at skabe den bedst mulige institution. Huset består af:

      2 vuggestuegrupper med 12 børn i hver (Tangloppe og Haletudser)

      1 børnehavegruppe med ca. 20 børn, hvor alle børn er 3 år (Muslingerne)

      2 ’busbørnehavegrupper’ beståede af ca. 35-40 børn i 4-5-års alderen, som hver dag tager bussen ud til vores herlige spot ved Mariendal Strand (Søstjerner og Krabber).

      Læs mere om Mårslet Skovbørnehus

      Vores hverdag bygger på, at børnene skal være trygge hos os. Derfor har vi øje for, at der skabes en god relation mellem barnet, de voksne og børnene imellem.

      Al viden om børn i institutionsalderen siger, at de har brug for en forudsigelig hverdag præget af rutiner, der gentages dag efter dag – og som løbende tilpasses barnets alder og udvikling.

      Når I søger plads hos os, gennemgår vi med jer forældre, hvordan den konkrete hverdag er bygget op i den afdeling, jeres barn skal begynde i.

      I vores vuggestue har et flertal af forældrene stemt for en kostordning. Vores frokostmåltid bliver leveret af en leverandør ude fra – pt. fra MONAS, som minimum er 60% økologisk. Brødet er 100% økologisk og rodfrugterne er økologiske og hentet fra et lokalt gartneri. Maden bliver leveret færdiganrettet på fade.

      Vi stemmer om det

      Der stemmes hvert andet år så spørg, hvordan det ser ud, når dit barn skal starte hos os. Eftermiddagsmaden består af forældremadpakke.

      I vores børnehavedel er der ikke afstemning, idet vi er en skovbørnehave og dermed ikke har mulighed for at have en kostordning. Derfor er det madpakker hjemmefra i børnehavedelen.

      Den ugentlige madplan kan I se her

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

      Hele omdrejningspunktet hos os er børnenes trivsel og udvikling. Vi har bl.a. fokus på:

      • At bruge naturen som en god ramme for vores pædagogiske arbejde.
      • At vores pædagogiske arbejde tager sit afsæt i det neuropædagogiske felt; altså viden om barnets neurologiske udvikling på de enkelte alderstrin. Stort set alle ansatte er særligt uddannede indenfor dette.
      • At satse på dygtige, engagerede og velkvalificerede ansatte. Vi har 11 pædagoger ansat, herunder nogle med særlige uddannelser indenfor bevægelse og motorik. Vi har altid studerende i huset fra pædagoguddannelserne – de bibringer god vitalitet ind i huset. Vi har 3 faste medhjælpere ansat; alle i ’moden’ alder og dermed ikke unge, der ofte rejser efter et år. Herudover har vi nogle helt uundværlige (ofte unge) vikarer ansat, når der er sygdom, ferier, når børnetallet er stigende i foråret, under barsler m.v.

      For de ’langhårede’ kan man læse mere om vores pædagogik og grundlag på vedhæftede links:

      Værdier, menneskesyn og grundprincipper

      Skovbørnehusets kerneopgaver

      • Læreplanen udmøntet gennem 12 pædagogiske mål og hvad vi gør for at indfri dem. (Kommer snarest)

      Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

      Førskolearbejde i Mårslet

      Læs vores førskolepjece her

      Året inden dit barn skal i skole, arbejder vi med at gøre dit barn skoleparat. Vi har førskolegrupper i alle afdelinger i Mårslet, og arbejdet med førskolegrupperne er grundlæggende ens.
      Vores førskolepjece besvarer forhåbentlig nogle af de spørgsmål, som du måske har.

      Samarbejdet mellem personale og forældre har stort fokus hos os, fordi det er dokumenteret, at dette samarbejde har stor betydning for barnets trivsel hos os.

      Derfor er det vigtigt, at der skabes et godt og fortroligt samarbejde, så der er en gensidig tillid. Vi ved, at enhver forælder ønsker at gøre det bedste for sit barn – og den måde vil vi møde jer på.

      Vi har også et godt og aktivt Forældreråd i Skovbørnehuset. Kunne dette arbejde have din interesse så spring til, når der indkaldes til årsmøde (én gang om året typisk i august).

      Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

      Udtalelse fra Forældrerådet i Skovbørnehuset om tilsynsrapporten

      Forældrerådet i Skovbørnehuset har på sit møde den 4. juni 2024 drøftet tilsynsrapporten for Skovbørnehuset. Herudover deltog Forældrerådets formand i det planlagte tilsynsmøde, da tilsynsrapporten udkom.

      Forældrerådet har følgende bemærkninger til rapporten:

      • Forældrerådet synes det er positivt, at der er fokus på den pædagogiske kvalitet i daginstitutionerne. Men som dette svar også vil uddybe, synes vi, at man måske har valgt en noget bureaukratisk og rigid model til dette. Det kunne være godt om nuancerne kom tydeligere frem.

      • Rapporten kan umiddelbart virke negativ, da man allerede på side 3 bliver mødt med at ”nærmest alt” i institutionen pædagogiske praksis skal justeres. Man skal meget langt om i en meget lang rapport (nederst side 9), inden man får en forklaring på hvad ”juster praksis” betyder. Vi frygter, at mange slet ikke vil nå derom.

      • Vi synes det er fint, at der kommer anbefalinger om bl.a. sprog og skriftsprog, idet vi er en natur- og udelivsinstitution, og derfor måske kommer til at ”overse” nogle af disse vigtige elementer, særligt i børnehaven.

      • Vi oplever det som uhensigtsmæssigt at det tæller negativt, hvis man under et tilsyn ikke har mindst 25 minutter fri leg indenfor. Det har børnene jo ikke langt de fleste dage, idet vi er en udelivsinstitution, og slet ikke har de indendørs rammer til dette. Det var nærmest et rent held/tilfælde, at nogle af børnene var inde netop den dag tilsynet var til stede. Dermed kom det ikke til at tælle negativt, men det ville det normalt have gjort.
        Spørgsmålet er også hvad tilsynet ville gøre, hvis de kom en dag, hvor alle børn i en børnehave var til fødselsdag fra klokken 9-12?

      • Et samlet Forældreråd står bag de bemærkninger, som Forældrerådets repræsentant giver udtryk for i rapporten: Vi oplever, at der både formelt og uformelt er et rigtig godt samarbejde mellem forældre og personale.

      • Forældrerådet oplever at både de og den øvrige forældregruppe er meget tilfredse med den pædagogiske kvalitet i Skovbørnehuset, og at pædagogerne er gode til at forklare og begrunde deres valg og praksis og samtidig er lyttende og lydhøre overfor forældrenes tanker og perspektiv.

       Forældrerådet v. Skovbørnehuset

       

      Sidst opdateret: 12. oktober 2024