Gå til hovedindhold

Nymarken

I Nymarken møder vi det enkelte barn med respekt og hjertevarme – alle børn skal ses, høres og modtages som det barn, det er. Vi vil, at børnene har de bedste muligheder for at trives og udvikles gennem fagligt stærke medarbejdere i huset, sparringspartnere i dagtilbuddet og gennem samarbejdet med jer forældre.

I Nymarken er der plads til alle
  • Læs op

Indhold

    Nymarken er en aldersintegreret institution med børn fra 0-6 år. Vuggestuen består af to vuggestuegrupper med 11-12 børn, og børnehave med 25-35 børn.

    Fokus på fællesskabet

    I Nymarken har vi et fællesskab, hvor der skal være plads til alle – både fysisk og mentalt. Her i huset er vi stueopdelt, og det giver børnene en tryg base, fx når vi har samling eller spiser frokost. Det meste af dagen har børnene mulighed for at gå i fællesrummet eller over på de andre stuer, hvor de møder vennerne eller skaber nye relationer.
    Legen er central i vores daglige pædagogiske arbejde og i børnenes udvikling. Det er gennem legen, at barnets sociale og personlige kompetencer udvikles og styrkes. Her opbygges respekten for andre mennesker og forståelse for, at vi alle er forskellige, men har brug for hinanden som sociale væsener.

    Forældresamarbejdet som vigtig grundsten

    ”Trygge forældre giver robuste børn”. Med dette mener vi, at et trygt og tillidsfuldt samarbejde giver de bedste forudsætninger for barnets udvikling. Den gode dialog med jer forældre er en vigtig grundsten i vores daglige, pædagogiske arbejde. I ligger inde med brugbar viden om jeres barn, og gennem tillid, respekt og dialog kan vi i fællesskab arbejde mod fælles mål og gøre det bedste for jeres barns udvikling og trivsel.

    Det gode forældresamarbejde sker også gennem forældrerådet. Her er målet også at skabe de bedste rammer for vores børn. Forældrerådet ser det fx som deres opgave at skabe gode relationer forældrene imellem. Derfor arrangerer de aktiviteter i løbet af året, hvor forældrene kan mødes – nogle gange med os medarbejdere og andre gange uden.

    For at komme hele vejen rundt om dit barns udvikling, trivsel og læring arbejder vi ud fra de 6 læreplanstemaer. Vi vægter desuden, at personalet udvikler sig i at være eksperter på forskellige områder for at kunne støtte og udvikle jeres børn bedst muligt.

    Læs mere om læreplanstemaer her

    I er altid velkomne til at ringe for yderligere oplysninger eller besøg.

     

    Sådan ser her ud

    Legen er central i børn udvikling
    I Nymarken er der plads til alle
    Rig mulighed for udfoldelse
    Leg i trygge omgivelser
    V læser om ting fra vores hverdag

      Nymarken består af vuggestuegruppen, Rød, og børnehavegruppen, der er fordelt på to grupper, Blå og Grøn.

      Vi arbejder med aldersopdelte aktivitetsgrupper, hvor hver gruppe har en fast aktivitetsdag i ugen. I hver gruppe tager vi udgangspunkt i børnenes aktuelle behov og muligheder.  
      Storbørnsgruppen (skolebørn) hedder Storke, mellemgruppen (4-5 -årige) hedder Frøer og mindstegruppen (3-4 år) hedder Guldsmede.

      Vi er et hus med godt fællesskab og vægter gode relationer på tværs af huset højt både blandt børn og voksne. Udover fællesrummet er vores store dejlige legeplads med til at binde huset sammen. Her er der rig mulighed for udfoldelse, og legepladsen stimulerer til barnets leg individuelt og socialt. Vi

      • cykler
      • gynger
      • klatrer i klatrestativ
      • spiller bold
      • undersøger små dyr i naturen
      • laver mudderkager

      Læs mere om Nymarken

      V læser om ting fra vores hverdag

      Vuggestuen:
      I vuggestuen leger, synger, og øver vi os, og vi har fokus på barnets basale behov. Barnet får tid og støtte til at prøve selv.
      Aktiviteterne i vuggestuen kan for eksempel være sang, musik, maling, dialogisk læsning og ture i nærmiljøet, hvor kroppen bruges.

      Børnehaven:
      I børnehaven er børnene nået den alder, hvor de er gode til at lege med hinanden. Legen anser vi for det vigtigste pædagogiske redskab i vores pædagogiske praksis. Vi holder dog også af at lave aktiviteter såsom klippe-klistre-projekter, ”sjov med kroppen” eller anden form for kreativ aktivitet.   

      Storbørnsgruppen:
      Vi laver aktiviteter i denne gruppe en gang i ugen det første halve år. Det sidste halve år inden skolestart er gruppen samlet to gange i ugen. Her øver børnene sig blandt andet i de sociale spilleregler, klippe, tegne og meget andet.

      Vores dagsrytme

      06:30 – 07:30
      Nymarken åbnes. Vi er sammen i fællesrummet, hvor det pædagogiske personale stiller små læringsmiljøer op som at tegne, køre med biler osv.

      07:30 – 09:00
      Stuerne åbnes. Vi leger på stuerne.

      09:00 – 09:30
      Vi samles på stuerne, hvor vi spiser frugt/brød. Under samlingen synger vi, laver remser eller fortæller historier. Slutteligt taler vi om, hvad der skal ske i løbet af formiddagen.

      09:30 – 10:45
      Formiddagsaktiviteter inde eller ude.

      10:45 – 11:30
      Vi spiser frokost fra Monas.

      11:30 – 12.00
      Vuggestuen putter børn til middagslur.
      Børnehaven gør klar til at komme på legepladsen.

      11:45 – 14:00
      Vuggestuebørnene sover middagslur.
      Børnehavebørnene er på legepladsen.
      Personalet afvikler pause på skift (12:30 – 13:30).

      14:00 – 14:30
      Vuggestuen og børnehaven spiser madpakker.

      14:30 – 16:00

      Børnenes leg fortsætter inde og ude.

      16:00 – 17:00
      De sidste børn og voksne samles i fællesrummet eller på legepladsen.

      NB! Om mandagen og fredagen lukker vi kl. 16:30

      Frokostmåltidet er et samlende, hyggeligt og lærende tidspunkt på dagen. Vi spiser et pædagogisk måltid med børnene, hvor vi voksne er rollemodeller for, hvad god måltidskultur indebærer. Vi taler fx om maden og øver os i madmod.

      Vi har frokostordning i Nymarken. Frokosten leveres hver dag af firmaet MONAS. Vores frokost består af et pålægsfad anrettet til hver enkelt spisegruppe indeholdende 4 slags pålæg og fire slags gnavegrønt/ frugt, skiveskåret rugbrød samt smørelse. Der er oftest også en lun ret.

      Vi stemmer om det

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

      Madplanen fra MONAS kan tilgås hver uge

       

      I Nymarken arbejder vi ud fra et anerkendende børnesyn. Vi har et stort hjerte for vores børn og kerneopgaven, heri at vores børn trives og dannes samt får den omsorg, de har brug for. Omsorgen er afgørende for, at barnet udvikler sig følelsesmæssigt og danner gode relationer til andre mennesker.
      Vi skal sikre, at barnet oplever at blive mødt med anerkendelse og forståelse for egne og andres følelser. Det vil skabe basis for tryghed og tillid til verden for barnet.


      Vi arbejder bevidst med, at alle børn oplever en forudsigelig hverdag, hvor der tages hensyn til de behov, børnene udtrykker – både i forhold til det enkelte barn, men også i forhold til de fællesskaber barnet er en del af.

      Vi ønsker desuden, at vores børn udvikler sig til selvstændige glade individer med et godt selvværd og en god portion robusthed - kort sagt - til børn der magter, at der stilles krav til dem på deres udviklingstrin.

      Dit barns udvikling og trivsel

       

      Førskolearbejde i Mårslet

      Læs vores førskolepjece her

      Året inden dit barn skal i skole, arbejder vi med at gøre dit barn skoleparat. Vi har førskolegrupper i alle afdelinger i Mårslet, og arbejdet med førskolegrupperne er grundlæggende ens.
      Vores førskolepjece besvarer forhåbentlig nogle af de spørgsmål, som du måske har.

      Et godt, respektfuldt forældresamarbejde har stor betydning for os. Samarbejdet mellem jer forældre og personalet er medvirkende til at bygge bro mellem hjem og institution og er derfor til gavn for barnet.  Nymarken og hjem er to forskellige arenaer som kræver noget forskelligt af børnene, da de hjemme er i centrum og i Nymarken er en del af et større fællesskab. 

      Det er vigtigt, at vi og I som forældre er opmærksomme på, at barnets trivsel er et samspil mellem disse to arenaer, og derfor er et tæt samarbejde afgørende.

      I det daglige er I velkomne til at komme hen og få en kort snak om barnets dag i institutionen. I er også meget velkomne til at fortælle, hvis der er sket noget, der kan have betydning for barnets dag i institutionen.

      I løbet af jeres barns tid i Nymarken bliver I tilbudt 6 planlagte samtaler om barnets trivsel og udvikling:

      • En opstartssamtale, når jeres barn starter i vuggestue
      • 3-måneders samtale i vuggestue
      • En status-udviklingssamtale, når barnet er på vej i børnehave
      • Opstartssamtale ved start i børnehave
      • En samtale, når barnet fylder 4 år
      • En status-udviklingssamtale ca. ½ år inden skolestart.

      Hvis I eller vi finder det nødvendigt, er det altid muligt at finde tid til flere samtaler om jeres barns trivsel og udvikling.

      Få indflydelse på hverdagen

      Forældrerådets formål er at sikre forældrenes indflydelse for Nymarkens daglige virke. De er desuden sparringspartner for dagtilbudsbestyrelsen i Solbjerg-Mårslet Dagtilbud.

      Forældrerådet indgår i et samarbejde med Nymarkens personale om emner fra dagligdagen og i forbindelse med møder og arrangementer. Forældrerådet har også altid en repræsentant med til fastansættelse af personale. Desuden hjælper de også gerne med mere praktisk betonede opgaver i forbindelse med planlægning af arrangementer i Nymarken.

      Samarbejde med forældre

       

      Sidst opdateret: 12. oktober 2024