Gå til hovedindhold

Spiren

Spiren er et godt sted at gro. Hos os vægtes pædagogisk faglighed højt, og I møder en gruppe pædagogisk stærke og nærværende medarbejdere, som i samarbejde med jer forældre skaber en hjemlig, personlig og unik atmosfære.

Glæde på legepladsen
  • Læs op

Indhold

    Spiren er en lille institution med to vuggestuegrupper normeret til 26 børn og to børnehavegrupper normeret til 40 børn.  

    Det er vigtigt for os, at alle Spirens børn trives. Vi skaber trivsel og udvikling for børnene gennem forudsigelighed, tydelighed og struktur med genkendelighed.
    Kreativitet, motorik, natur og udeliv er kendetegnende for Spiren. Her lærer vi hver dag at være en del af en gruppe og at være en fleksibel medspiller i gruppen. Derfor er vi stueopdelt med samarbejde på tværs af grupperne.

    Leg skaber trivsel og læring

    I Spiren summer det af kreativitet og fordybelse – og der er plads til, at skøre idéer bliver til virkelighed.
    Vi vægter børns leg meget højt, da vi mener, at legen giver rum til trivsel, læring, udvikling og dannelse. Vores store, skønne legeplads indbyder til utallige former for leg med fysisk udfoldelse og fordybelse.
    Vi har stort fokus på børnenes relationer med hinanden og de voksne. Der skal være plads til lighed og forskellighed, og det er vigtigt at være en god ven – alle skal have en ven.

    Læreplanstemaer og forældresamarbejde

    Vi arbejder målrettet med de seks læreplanstemaer for at sikre fokus på centrale elementer i børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. For at arbejde bedst muligt med læreplanstemaerne, tager vi altid udgangspunkt i det enkelte barn og den enkelte gruppes udviklingszone og behov.
    Forældresamarbejdet er også en meget vigtig del af vores arbejde. Det er vigtigt med den daglige kontakt, og vi henvender os til hinanden med gensidig respekt om børnenes trivsel.

    Der står mere om de seks læreplanstemaer her

    Den pædagogiske læreplan

    I er altid velkomne til at ringe for yderligere oplysninger eller besøg.

    Sådan ser her ud

    Ude og cykle på legepladsen
    Sjov og leg på legepladsen
    Glæde på legepladsen
    Vi læser og taler
    Kreativ leg med klodser

      I Spiren har vi to vuggestuegrupper og to børnehavegrupper. De to afdelinger er placeret i hver sin ende af huset.

      Et hus med muligheder

      Vuggestuerne er indrettet med trampolinmadras, god gulvplads, tumlemøbler, gynger og andet der inviterer til fysisk aktivitet. Vi har også en sofa til hygge og læsning, og borde til leg med puslespil, tegning med videre.
      I vuggestuen bruger vi også den store garderobe til pædagogiske aktiviteter. Her anvender vi blandt andet pladsen til motoriske aktiviteter og samlinger med dialogisk læsning. De ældste børn bruger også pladsen til frokostmåltidet.

      Børnehavestuerne er indrettet med borde til kreative aktiviteter, spil, tegning med videre. Der er god gulvplads til leg med biler, togbane, dukker og så videre. Der er en sofa til hygge og læsning, og hver børnehavestue har et ”orangeri”, hvor en gruppe børn kan lege uforstyrret. 
      I børnehavedelen har vi fællesrummet, hvor vi åbner om morgenen, for de børn som kommer tidligst. Fællesrummet er også det sted, hvor børnehavebørnene leger, har fælles kreative forløb og aktiviteter i deres teams.

      På vores store legeplads er vuggestueafdelingen og børnehaveafdelingen adskilt af et lille hegn, hvor begge afdelinger har meget plads hver for sig. Vi åbner dog ofte lågen og leger på hinandens legepladser – på den måde har søskende også mulighed for at besøge hinanden.

      Læs mere om Spiren

      I Spiren er vi normeret til 26 vuggestuebørn og 40 børnehavebørn, som er fordelt i 4 grupper.
      Hverdagen er fyldt med forskellige aktiviteter, og vores hus summer af kreativitet, motorik, udeliv, leg og fordybelse.

      En typisk dag i Spiren vil forløbe nogenlunde sådan her:

      Kl. 6.30 – 7.15
      Spiren åbner og en medarbejder fra hver afdeling tager imod de første børn.

      7.15 – 9.00
      Stuerne åbnes og børn og personale møder ind. Der er ro til at komme i gang med dagen, og der leges på gulvet og ved bordene i større og mindre grupper.

      I vuggestuen skal de mindste børn spise og puttes, mens de ældste leger og hygger sig med de voksne. Cirka 8.45 afholder vi samling i vuggestuen, hvor vi synger ’fagtesange’ sammen. Herefter spiser vi formiddagsmad.

      I børnehaven er der som oftest børn og voksne både på legepladsen og inde på stuerne, hvor aktiviteterne planlægges ud fra børnenes behov. Børnehavebørnene samles kort til formiddagsmad og forberedes om dagens program.

      9.00 – 10.30 (11.00 for børnehaven)
      Vuggestuen følger en aktivitetsplan hver uge. Under aktiviteterne er vi på tværs af de to stuer, og børnene bliver delt op i forskellige grupper. Grupperne sammensættes ud fra vores vurdering af børnenes behov og kunnen.

      I børnehaven arbejder vi på tværs af grupperne i forskellige teams, der som regel er aldersopdelte. Her fordyber vi os over en længere periode i en given aktivitet med fokus på læreplanstemaerne.

      Både i børnehaven og i vuggestuen arbejder vi i mindre grupper en stor del af dagen – både i og udenfor huset. Dette giver mere plads til fordybelse, og når en gruppe børn er ude af huset, giver det mere rum og plads til de børn, som er hjemme.

      10.30 (11.00 for børnehaven) – 12.00
      Børnene i vuggestuen samles til frokost cirka 11.45. Der spises i små grupper med en voksen ved hvert bord. Efterhånden som børnene har spist, puttes de til lur eller leger på stuen.

      Inden vi spiser frokost i børnehaven, er der samlinger i små grupper. Her læses, synges, fortælles historier, slappes af til rolig musik og lignende.

      Når vi spiser frokost, har vi blandt andet fokus på fællesskabet, selvhjulpenhed og sprog. Børnene hjælper på skift med at dække bord, og alle hjælper med at rydde af bordet, når vi er færdige med at spise.

      12.00 – 14.00
      Vuggestuebørnene er blevet puttet. De yngste vuggestuebørn, som er vågne, hygger sig med rolig leg på stuen. Der foregår som oftest en lille aktivitet for de yngste børn i middagsstunden – det kan være babymassage, sanseleg med tørklæder, musik eller andet.

      Børnehavebørnene leger på legepladsen, og de yngste børnehavebørn, som har behov for en lur, sover på en madras på et roligt sted.

      I denne periode afholder medarbejderne deres middagspause.

      14.00 – 16.15
      Vuggestuebørnene spiser eftermiddagsmad efterhånden som de vågner, og de yngste får en lur efter behov. Herefter kommer alle børnene som oftest på legepladsen.

      Børnehavebørnene spiser eftermiddagsmad, og herefter er der leg eller planlagte aktiviteter ude og inde.

      16.15 – 17.00
      Vuggestuen og børnehaven samles enten på legepladsen eller i fællesrummet, hvor vi leger eller læser en bog med en voksen, indtil de sidste børn bliver hentet. Børnene samles og får et stykke frugt som afslutning på dagen.

      17.00 (16.30 om mandagen og fredagen)
      Spiren lukker, og vi takker for en dejlig dag.

      Kreativ leg med klodser

      Spirens madordning indbefatter formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad.

      Vi serverer varieret, varm mad mandag – torsdag og rugbrød med pålæg om fredagen. Hver dag får vi hjemmebagt brød både om formiddagen og om eftermiddagen.
      Maden tilberedes i vores naboinstitution, og bliver leveret af vores dygtige køkkenmedarbejder, som også vasker op efter frokost.
      Hver uge sender vi en madplan ud, så I kan se ugens menu.

      Hygge og læring ved bordet

      Vi har meget fokus på vores måltider, da der er mange færdigheder og kompetencer i spil, som skal øves.
      Når vi spiser, er vi i dialog med børnene, både om maden og om andre ting, som optager børnene. Vi benævner de forskellige ting, vi spiser, og vi taler altid positivt om dagens ret og opfordrer børnene til at smage på maden. Hvis barnet slet ikke bryder sig om den mad vi får, tilbyder vi et alternativ - som regel rugbrød.
      Medarbejderne spiser et pædagogisk måltid sammen med børnene, da vi tror på, at det giver børnene mod på at smage både traditionel og ny mad.

      Vi stemmer om det

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

       

      Vi skaber trivsel og udvikling for børnene gennem forudsigelighed, tydelighed og struktur med genkendelighed.

      Det er kendetegnende for Spiren, at vi hver dag lærer at være en del af en gruppe og at være en fleksibel medspiller i gruppen.

      Klik nedenstående for mere info om, hvordan vi skaber udvikling og trivsel for vores børn.

      Leg, relationer og fællesskab

      Vi læser og taler

      Det er vigtigt for os, at vi har et åbent og ærligt samarbejde med jer, da en god og positiv kontakt er afgørende for jeres barns trivsel og udvikling.
      Som forældre er I de primære personer i jeres barns liv, og derfor har jeres viden om barnet stor betydning i samarbejdet. Vi når længst ved at arbejde sammen mod fælles mål.
      Den daglige kontakt ved aflevering og afhentning er vigtig. Den giver mulighed for, at jeres barn oplever, at vi med gensidig respekt er i dialog. Her er det muligt at give en besked, fortælle om dagens oplevelser eller små og sjove historier.

      I løbet af jeres barns tid i Spiren bliver I tilbudt samtaler om barnets trivsel og udvikling:

      • En opstartssamtale, når jeres barn starter i vuggestue
      • 3-måneders samtale i vuggestue
      • En status-udviklingssamtale, når barnet er på vej i børnehave
      • Opstartssamtale ved start i børnehave
      • En samtale, når barnet fylder 4 år
      • En status-udviklingssamtale ca. ½ år inden skolestart.

      Hvis I eller vi finder det nødvendigt, er det altid muligt at finde tid til en yderligere samtale om jeres barns trivsel og udvikling.

      Få indflydelse på hverdagen

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed. Forældrerådet er gode til at komme med input og opbakning til for eksempel nye tiltag.

      Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

      Venneforening

      I Spiren har vi en Venneforening. Det er en kreds af frivillige forældre fra Spiren, som yder en kæmpe indsats for at skabe gode, sociale oplevelser for Spirens børn, forældre og personale.

      Venneforeningen står for fire sociale arrangementer om året, hvor der på forskellige måder ’tjenes ind’ til gaver, der kan bidrage til Spirens hverdag. På denne måde har vi for eksempel fået klatrestativ, vandbane, fodboldbane og skib til legepladsen samt ekstra legetøj og motorikbane gennem årene. Vi håber, at alle nye børn og forældre vil støtte op om Venneforeningen og deltage i deres arrangementer.

       

      Forældrerådets kommentarer til det uvildige tilsyn 2024

      Forældrerådet har haft en repræsentant med til den faglige drøftelse af tilsynets observationer og efterfølgende på et forældrerådsmøde snakket om den endegyldige tilsynsrapport, som ligger nedenstående.

      Vi som forældreråd er glade for rapporten, da vi kan genkende den hverdag der bliver beskrevet. Vi oplever en varm og imødekommende personalgruppe.

      Vi oplever en institution i trivsel, der tager tilsynets opmærksomhedspunkter alvorligt og handler derpå. Fx er der kommet flere læsestationer udendørs, tal og bogstaver indendørs i børnehøjde, fokus på at alle børn får udviklende øjeblikke, både de børn der er meget verbale og dem der ikke fylder så meget.
      I vuggestuen har de fået øjnene op for, at få de børn der ikke har så meget sprog endnu, mere på banen, bl.a. ved at se på børnenes placering ved måltidet. Derudover har de til det efterfølgende forældremøde, lavet workshops med emnerne sprog, natur/udeliv/farlig leg og børneperspektiv som blev diskuteret i små grupper, hvor både personale og forældre er gået klogere hjem. Man bliver taget med i de pædagogiske overvejelser om ens barns hverdag. Samtidig med pædagogerne får et indblik i hvad forældrene er optaget af.

      I Spiren får man en ”stor” velkomstpakke når ens barn starter i institutionen, så man som forældre er klædt på til at have et barn i institutionslivet. Dette er virkelig godt og noget de også videreudvikler og fornyer, også i samarbejde med fx forældrerådet så det er relevante og forståelige oplysninger. Det er en personalegruppe, der er nem at gå til med stort og småt. Man bliver som forældre taget alvorlig, der bliver lyttet og der gives sparring, hvis dette er nødvendigt.

      I tilsynsrapporten anbefaler de, at forældresamarbejde fastholdes. Det er vi enige i og samtidig er det også et område, hvor vi som forældreråd kan støtte op og bidrage til videreudvikling. Vi har derfor besluttet nogle nye tiltag for at tage godt imod nye forældre og deres børn, så der bliver ved med at være en stor opbakning, både til festlige og faglige arrangementer. Vi har noget helt unikt i Spiren, en venneforening som er drevet at frivillige forældre der arrangerer festlige arrangementer for børnene og forældrene. Deres økonomiske overskud går til at støtte børnenes hverdag med nye legefaciliteter. Det gør, at forældrene ikke kun har et tilhørsforhold til institutionen fordi deres børn går der, men også fordi man møder de andre forældre til sociale arrangementer.

      Forældrerådet, 11. oktober 2024

       

      Sidst opdateret: 25. oktober 2024