Fuglbjerggård
Fuglbjerggård er en 0-6-års daginstitution, hvor vi har fokus på at skabe et godt børneliv for alle børn med nærvær, omsorg og unikke mødeøjeblikke såvel som plads til højt til loftet.
Den gamle bondegård – som engang lå på grunden, hvor der nu er institution – hed Fuglbjerggård. Derfor var det naturligt, at institutionen fik samme navn, da den åbnede i maj 2019.
Fuglbjerggård består af 3 børnehavegrupper: Ravne, Ugler og førskolegruppen Falke samt 3 vuggestuegrupper: Blåmejser, Svaler og Musvitter. I alt godt 75 børnehavebørn og 39 vuggestuebørn.
Til at passe de mange guldklumper er vi 12 pædagoger, 8 medhjælpere, 1-2 studerende og en pædagogisk leder. Herudover er der 2 køkkenmedarbejdere som laver sund og nærende mad til hele banden.
Sådan ser her ud
Vi holder utroligt meget af at være udenfor i al slags vejr. Vores legeplads er fantastisk og inddelt i en vuggestuedel og en børnehavedel. Fælles for begge legepladser er, at vi sammen har dyr, køkkenhave, vand, sand, træer og et stort bålsted med shelters. Ofte åbner vi lågen mellem de to legepladser og holder 'åben låge', hvilket skaber stor glæde både for store og små.
Legepladsen giver rig mulighed for udfordringer både til det helt lille vuggestuebarn og til det store børnehavebarn. Den indbyder til leg, gode motoriske udfordringer, mange sanseoplevelser og plads til fordybelse. Samtidig er vi flittige brugere af nærområdet så som skoven, stisystemer og grønne områder.
Fællesskab
I Fuglbjerggård tror vi på, at alle børn har brug for at føle sig som en del af noget større – som en del af et fællesskab – da det skaber empatiske, hensynsfulde, respektfulde og omsorgsfulde børn.
Derfor arbejder vi i løbet af ugen med flere forskellige former for fællesskaber. Det kan f.eks. være:
- små grupper, hvor det er muligt at tilpasse aktiviteterne lige præcis til dem, der er i gruppen
- et større fællesskab når hele stuen leger en fælles leg
- Fed Fredag hvor alle børn og voksne i hele huset samles i en hyggelig stund – noget alle ser frem til.
Få et indblik i vores arbejde med at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn
Leg og relationer
I Fuglbjerggård vægter vi børns leg højt, fordi vi ved, hvor stor betydning leg har for børnenes udvikling, dannelse og trivsel. Igennem legen samler børnene erfaringer både kognitivt, motorisk, socialt og sprogligt, som de kan bruge i mange forskellige sammenhænge også udenfor Fuglbjerggårds rammer.
Personalet arbejder bevidst med at understøtte børnenes legekompetencer og guider børnene, hvor der er behov. Det er derfor også vigtigt for os at skabe små lommer af nærvær, hvor legen rigtig får plads til at udvikle sig.
Forældresamarbejde
Forældresamarbejde spiller en stor rolle for børnenes trivsel i institutionen, derfor er det også noget vi prioriterer højt.
Inden dit barn begynder i Fuglbjerggård, inviteres du som forælder til en opstartssamtale, hvor du fortæller lidt om dit barn, og personalet fortæller om børnegruppen, børnehaven/vuggestuen og dagligdagen. Du og dit barn vises rundt og der aftales, hvordan indkøringen skal være.
Vi laver forskellige arrangementer i løbet af året, hvor vi inviterer forældre indenfor. Det gør vi både for at formidle børnenes hverdag og for at styrke samarbejdet gennem de fælles oplevelser.
Læs mere om Fuglbjerggård
Det er vigtigt for os, at alle børn og voksne har gode dage i Fuglbjerggård. Gode dage med plads til nærvær, omsorg og øjeblikke hvor alle børn bliver set, hørt, mødt og anerkendt.
Hverdagen bærer præg af genkendelighed og struktur. Både i børnehaven og i vuggestuen arbejder stuerne med en fast ugentlig struktur og med en fast struktur for dagen. Samtidig har vi plads til at være optaget af og undersøgende på at følge børnenes ideer og initiativer.
Alle børn går på en fast stue, med faste voksne som kender deres børn. Vi samarbejder også meget på tværs af stuerne, og det er vigtigt for os, at Fuglbjerggårds børn kender alle voksne.
Sådan ser en typisk dag i Fuglbjerggård ud
Kl. 6.30
Vuggestuen og børnehaven åbner sammen og opholder sig sammen i børnehaven. Vi hygger os, leger og vinker farvel til forældrene
Kl. 7.15
Vuggestuen går i vuggestuen
Kl. 8
Vi begynder at fordele os på stuerne både i vuggestuen og i børnehaven
Kl. 8.30/9
Samling i vuggestuen/børnehaven. Børnene får lidt frugt, og der er samling med sang, historiefortælling, sanglege mv. Vi taler om, hvad vi skal i løbet af dagen, eventuelt understøttet af små billeder af dagens programpunkter.
Kl. 9-10.30
Formiddagene vil oftest være fyldt med planlagte, pædagogisk voksenstyrende aktiviteter. F.eks. bål, tur ud af huset, motorik, krea mv. Flere gange løbet af året arbejder vi også med forskellige temaer på stuerne, i afdelingerne eller i hele huset. Det kunne f.eks. være eventyruger, hvor alle arbejder med de samme eventyr eller uger om venskab, hvor 'den gode ven' er i centrum.
Kl. 10.30-12
Vi spiser frokost på stuerne. Når vi spiser, har vi mulighed for at øve turtagning og selvhjulpenhed i det børnene selv øser deres mad op, skal vente på det bliver deres tur mv. Når vi har spist, puttes vuggestuebørnene og de yngste børnehavebørn til lur. Resten af børnehaven går på legepladsen.
Kl. 12-13.45
Børnehavebørnene leger på legepladsen. Efterhånden som vuggestuebørnene vågner kommer de op og hygger sig på en af stuerne.
Kl. 14-16
vi spiser eftermiddagsmad på børnenes faste stuer, og herefter leger vi på stuerne eller går på legepladsen.
Kl. 16-17 (OBS vi lukker kl. 16.30 mandag og fredag)
Vi rykker sammen med børnehaven og hygger os, indtil vi lukker.
Velkomstpjece
I vores velkomstpjece finder du praktisk information samt lidt om vores hverdag og rytme.
I Fuglbjerggård har vi stort fokus på kost og kvalitet. Alle børn er tilmeldt vores fuldkostordning.
Maden er lavet fra bunden – den er økologisk, sund, ernæringsrigtig og varieret. Vi har fokus på klimavenlige og bæredygtige måltider. Vi er optaget af at præsentere børnene for forskellige tilberedninger af grøntsagerne, som naturligvis altid er friske.
Når vi får rugbrød til frokost, får vi ligeledes bæredygtigt og klimavenligt pålæg, og vi øver os i at finde flere alternativer til kødpålæg.
Kosten bliver fremstillet i Fuglbjerggårds køkken af Pernille, som er køkkenleder.
Når vi laver madplan, tager vi højde for, hvilke grøntsager der er i sæson og laver madplanen ud fra det. Vi følger sundhedsstyrelsens anbefalinger og Aarhus Kommunes kostråd.
Forældrebåren frugt
I Fuglbjergård serverer vi formiddagsfrugt, et frokostmåltid og eftermiddagsbrød med frugt. Hvert barn medbringer 5 stykker frugt/grønt til vores fælles frugt.
Læring omkring måltiderne
Vi lægger vægt på, at børnene får indarbejdet nogle gode kost- og spisevaner, og at børnene deltager i nogle af de praktiske ting omkring måltidet. De hjælper på skift med borddækning, hente rullebord, tælle bestik og dække op på stuen.
I foråret og om sommeren laver børnehaven ofte bålmad til frokost. Her hjælper børnene med at snitte grøntsager og med at tilberede måltidet. Når børnene selv er med til at lave maden, oplever vi ofte, at de bliver mere madmodige.
Vi prøver at gøre måltidet til en rolig og hyggelig stund, hvor børnene lærer alsidige spisevaner. Vi opfordrer og motiverer dem til at smage på maden. Børnene lærer at sende maden rundt, øse op og være opmærksomme på hinanden. De øver sig i at spise med kniv og gaffel, og selv at smøre rugbrødet til frokost.
Vi stemmer om det
Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.
I Fuglbjerggård har vi et anerkendende børnesyn. Vi brænder for vores kerneopgave og kan lide arbejdet med børnene. Vi skaber trivsel, udvikling, dannelse og læring gennem hverdagens faste struktur med genkendelighed, tydelighed og overskuelighed. Når vi arbejder med en fast struktur med genkendelige rutiner, er vi med til at give børnene tryghed og stabilitet.
Der er et varmt og imødekommende miljø hos os, hvor de voksne er nærværende og giver børnene omsorg og en aktiv, inspirerende hverdag. Vi hilser på hinanden, smiler til hinanden og tager vare på hinanden. Det er vigtigt, at der er tillid og tryghed for alle, så alle føler sig værdsat og set hver dag.
Kernebegreberne er leg og fællesskaber
Vi arbejder med at styrke børnenes selvstændighed, hvorfor leg og fællesskab er to vigtige kernebegreber for os. Vi arbejder med at understøtte børnenes lege og er nysgerrige, på hvad der optager børnene her og nu. Vi udfordrer børnene og skubber dem forsigtigt, men kærligt videre i deres næste udviklingsfase.
Når børn leger, opnår de forskellige kompetencer, som de skal bruge på mange andre områder senere hen. De lærer blandt andet at tage hensyn, vente på tur, at forhandle, at føle empati, at tage hensyn og bruge deres fantasi. De voksne leger og understøtter børnene i deres lege i løbet af dagen, og det er vigtigt for os, at børnene har god tid til at lege og fordybe sig.
Vi arbejder meget med fællesskaber, fordi vi ved, at vi her lærer at tage hensyn til andre, og fordi vi lærer at forstå og se verden fra flere sider, når vi skal tage hensyn til de andre i fællesskabet. Vi oplever, at børnene udvikler sig i de forskellige fællesskaber hvad end det er i små grupper på tur, på stuen med motoriktirsdag eller når hele huset holder Fed Fredag. Forskellige fællesskaber skaber forskellige kompetencer.
Vi arbejder både med at understøtte fællesskaber, som børnene selv vælger og fællesskaber, som er voksenstyrede.
Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.
Dit barns udvikling og trivsel
I Fuglbjerggård er vores mål for forældresamarbejdet, at vi i fællesskab – personale og dig som forælder – skaber optimale udviklingsmuligheder for dit barn. Vi lægger vægt på, at vi gensidigt informerer hinanden i hverdagen om det, der har betydning for dit barns trivsel.
Et godt og respektfuldt forældresamarbejde har stor betydning for os og for dit barn. Ved at have et godt samarbejde er vi med til at bygge bro mellem hjem og daginstitution, hvilket er til stor gavn for dit barn.
I løbet af dit barns tid i Fuglbjerggård vil du blive tilbudt 5 planlagte samtaler om dit barns trivsel og udvikling.
- En opstartssamtale når dit barn starter i vuggestuen
- En samtale når dit barn er 2 år
- En samtale når dit barn skal starte i børnehave (børnehaven deltager)
- En samtale når dit barn er fyldt 4 år
- En ‘på vej mod skole’ samtale ca. ½ år før dit barn skal i skole
Udover de planlagte samtaler er det altid muligt at afholde samtaler efter behov, hvis du eller vi ser et behov.
Udover samtalerne og de daglige småsnakke laver vi også forskellige arrangementer i løbet af året, som vi håber, at du har lyst til at deltage i. Det kunne f.eks. være fastelavnskaffe, arbejdseftermiddag, sensommerfest, julefest for bare at give et udpluk.
Få indflydelse på hverdagen
I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.
Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.
Her kan du læse ledelsesgrundlaget for Fuglbjerggårds pædagogiske leder, Gitte Schelling:
Stuerne på Fuglbjerggård
Vuggestuegruppen
Musvitter: 41 86 08 46
Blåmejser: 41 85 56 65
Svaler: 41 86 08 47
Børnehavegruppen
Ravne: 41 87 67 75
Ugler: 41 85 55 16
Falke: 20 16 78 90