Solhuset
Sammen med jer forældre skaber vi trygge og genkendelige rammer for et dejligt børneliv, hvor børnene knytter fællesskaber omkring leg, læring og udviklende projekter.
Solhuset er en aldersintegreret institution med børn fra 0-6 år. Vi er 26 vuggestuebørn og 40 børnehavebørn.
I vores video kan du se et lille udsnit af vores aktiviteter og faciliteter.
Det gode børnefællesskab
I vores vuggestue og børnehave arbejder vi løbende med fællesskab og venskab. Alle børn skal have flere venner, og gode venner respekterer hinanden.
Derfor støtter og vejleder vi børnene på en nærværende og omsorgsfuld måde, så de kan mestre hverdagen sammen med hinanden og os voksne.
Udeliv er sagen
Alt, hvad man kan lave inde, kan man lave ude, og derfor prioriterer vi at lave mange aktiviteter udendørs. Udover vores naturlegeplads har vi fx et udendørs træværksted, hvor børnehaven arbejder med forskellige materialer og ender ud med færdige produkter. Vi har også vores hyggelige bålplads, som bygger bro mellem vuggestue og børnehave, og der har vi nogle hyggelige stunder til lyden af knitrende træ.
Åben dialog skaber trivsel
Børnenes trivsel, læring og udvikling fremmer vi ved at tale åbent og ærligt sammen.
I Solhuset værdsætter vi dialogen mellem os og jer forældre, hvor vi kan lufte vores tanker og observationer – om det, der går godt og det, der kan være svært.
Vi lægger desuden stort arbejde i at formidle vores daglige, pædagogiske praksis på intranettet, så I som forældre ved, hvad der rører sig i huset og ude i stuerne.
Vi arbejder ud fra de 6 læreplanstemaer, og vores medarbejdere udvikles løbende inden for det personlige og pædagogiske felt for at kunne gøre det bedst muligt for jeres børn.
I er altid velkomne til at ringe for yderligere oplysninger eller besøg.
Sådan ser her ud
Solhuset ligger centralt på torvet i Mårslet. Vi er placeret tæt på natur, station og stisystem, og vi bruger ofte nærområdet, når vi tager på ture – det kan fx være en gåtur langs banen for at komme ned til åen.
Husets 64 børn er fordelt på fire stuer:
Vuggestuen er fordelt i to grupper og med hver deres stue – Astronauten og Raketten. Børnehaven er også fordelt i to grupper på hver deres stue – Månen og Solen. Vi har fast personale på hver stue, men børnene kender husets voksne, da vi også laver aktiviteter på tværs af grupperne.
Funktionelle rum
Hver gruppe har deres rum til at lave aktiviteter og spise i. Derudover har vi fællesrum og værksted til at lave kreative aktiviteter i mindre grupper, så vi nemt og uforstyrret kan arbejde med børnenes behov omkring sansemotorik, kreativitet og fordybelse.
Naturlegeplads
Vores legeplads er en naturlegeplads, og den binder vuggestueafdelingen og børnehaveafdelingen sammen.
Legepladsen er rig på detaljer. Den rummer flytbart og løst materiale, der stimulerer til barnets leg individuelt og socialt på tværs af aldersgrupper.
Det sociale fællesskab vægtes højt på legepladsen, og på ugentlig basis samles alle børn og voksne ved vores bålsted til fællesspisning af mad tilberedt over bål.
Læs mere om Solhuset
Vi har stort fokus på at skabe trygge, genkendelige og strukturerede rammer for dagen, og vi tror på, at tryghed er en forudsætning for at kunne udvikle sig.
Det skaber fx tryghed for børnene, at vi hver dag sætter god tid og tålmodighed af til almindelige gøremål i hverdagen – det kan være rutinerne i at tage overtøj på eller de faste rammer omkring måltiderne. Læringen sker oftest gennem leg – stueopdelt, i små grupper, aldersopdelt eller på tværs af grupperne.
Vores dagsrytme ser sådan ud:
06:30 – 07:30
Solhuset åbnes. Vi er sammen i fællesrummet, hvor børnene har mulighed for at spise medbragt morgenmad.
07:30 – 09:00
Afdelingerne åbnes. Vi leger på stuerne.
09:00 – 09:15
Vi samles på stuerne, hvor vi spiser frugt/brød og taler om, hvad der skal ske i løbet af formiddagen.
09:15 – 10:45
Formiddagsaktiviteter inde eller ude
10:45 – 11:15
Vuggestuen spiser frokost
11:15 – 11:45
Vuggestuen putter børn til middagslur.
Børnehaven spiser frokost.
11:45 – 14:00
Vuggestuebørnene sover middagslur.
Børnehavebørnene er på legepladsen.
Personalet afvikler pause på skift (12:00 – 13:00).
14:00 – 14:30
Vuggestuen og børnehaven spiser madpakker.
14:30 – 16:00
Børnenes leg fortsætter inde og ude.
16:00 – 17:00
De sidste børn og voksne samles i fællesrummet eller på legepladsen.
NB! - Om mandagen og fredagen lukker vi kl. 16:30
Vi har frokostordning i Solhuset. Al mad laves fra bunden af vores dygtige køkkenmedarbejder Mikkel Mad. Der er stort fokus på, at børnene hver dag får sund, nærende kost, hvor både livretter og ’madmod’ er en del af menuen. Ca. 80 % af maden er økologisk.
Børnene har selv madpakker med til eftermiddagens spisestund. Om formiddagen serveres frugt, grønt og brød.
Hjemmelavet mad i en rolig stund
Vi er stolte af at være et hus med duften af mad under tilberedning, og det fremmer den hjemlige stemning. ”Hvad skal vi have og spise i dag?” eller ”hvad lugter der af”, spørger børnene ofte – hvis de ikke allerede ved det. For frokostmåltidet er noget børnene går op i. Derfor taler vi også med dem om maden, og nogle gange er børnene med i køkkenet for at hjælpe.
Under frokostmåltidet lærer vi om god måltidskultur så som at vente på tur. Vi nyder den gode mad i en rolig atmosfære og får et pusterum fra leg og aktiviteter, mens vi fylder kroppen med fornyet energi.
Flere gange om måneden samles alle børn og voksne ved vores bålsted til fællesspisning.
Vi stemmer om det
Det er jer som forælder, der er med til at bestemme, om vi skal have en fælles, selvbetalt frokostordning. Vi stemmer om det hvert andet år.
Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost
Vi arbejder hele tiden med at skabe udvikling og trivsel for børnene gennem forudsigelighed, tydelighed og struktur med genkendelighed.
Personalet afholder planlagte ugentlige stuemøder, hvor vi har børnene og egen praksis på dagsordenen. På den måde får vi sammen finjusteret og taget action på forskellige emner til gavn for trivslen og dermed også udviklingen.
Det gode samarbejde med jer forældre har også stor betydning for jeres barns udvikling og trivsel. Læs mere ovenstående under ’Samarbejde med forældrene’.
Læreplanstemaer brugt i børnehaven
Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under 'Fælles i dagtilbuddet'.
Førskolearbejde i Mårslet
Læs vores førskolepjece herÅret inden dit barn skal i skole, arbejder vi med at gøre dit barn skoleparat. Vi har førskolegrupper i alle afdelinger i Mårslet, og arbejdet med førskolegrupperne er grundlæggende ens.
Vores førskolepjece besvarer forhåbentlig nogle af de spørgsmål, som du måske har.
I Solhuset er vi meget glade for det gode samarbejde, vi har med forældrene. Vi prioriterer et tillidsfuldt forældresamarbejde, hvor dialogen er i centrum. Det tætte samarbejde har stor betydning for børnenes trivsel, læring og udvikling. Derfor er vi åbne og ærlige, om det vi ser, og vi er enige om, hvad vi i fællesskab skal have fokus på.
I det daglige er I velkomne til at komme hen og få en kort snak om barnets dag i institutionen. I er også meget velkomne til at fortælle, hvis der er sket noget, der kan have betydning for barnets dag i institutionen.
I løbet af jeres barns tid i Solhuset bliver I tilbudt tre planlagte samtaler om barnets trivsel og udvikling:
- 3-måneders samtale i vuggestue
- Opstartssamtale ved start i børnehave
- En status-udviklingssamtale ca. ½ år inden skolestart.
Hvis I eller vi finder det nødvendigt, er det altid muligt at finde tid til flere samtaler om jeres barns trivsel og udvikling.
Få indflydelse på hverdagen
I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed. Forældrerådet gør et flot arbejde og er gode til at komme med input og opbakning til for eksempel nye tiltag.
Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under ’Fælles i dagtilbuddet’.
2024
2023
2022
Forældrerådets kommentar til tilsynsrapporten baseret på det uvildige tilsyn den 04. juni 2024
Forældrerådet, der har udarbejdet kommentaren, sidder for perioden sept. 2024 – aug. 2025.
Et medlem af dette forældreråd var deltagende ved gennemgangen af rapporten.
Vi bemærker først og fremmest, at der i Solhusets tilsyn og gennemgang af rapport, peges på en positiv omgangstone og en tryg hverdag for børnene. Noget som vi forældre mener, stemmer fuldt ud overens med den institution vi møder i hverdagen. Vi ser en velfungerende institution.
Vi noterer os positivt, at der ingen indstillinger er, omkring ”ændringer”. I rapporten er der lagt op til ”fastholdelse” og ”justeringer”.
Noget af det der lykkedes godt i Solhuset, er bl.a. knyttet til arbejdet omkring sprog med børnene. Der er god interaktion mellem børn og voksne, udvikling og struktur omkring arbejdet med sprog og der er et stort fokus på litteratur. Derudover fremhæves praksissen omkring forældresamarbejdet, meget positivt.
De ”justeringer” der peges på, er knyttet til bl.a. at flytte den gode pædagogiske praksis, som findes indenfor, med udenfor på legepladsen. Der peges på tydeligere afkodning af legeplads og legemuligheder samt mere organiseret leg.
Til gennemgangen af rapporten oplever vi et reflekterende personale, der er løsningsorienteret og som læser rapporten med interesse og et reelt ønske om tilpasning, for at skabe en endnu bedre institution. Overvejelser som desuden er præsenteret for forældrerådet på efterfølgende møde.
Vi ser handling på baggrund af rapporten: fysisk inddeling af legeplads, justeringer af legeområder og konkrete voksenstyrede lege, udendørs.
I rapporten fremhæves personalets høje refleksionsniveau omkring ”justeringerne”, som meget positivt og som noget der skal ”fastholdes” på det høje niveau, det allerede har.
Vi anser tilsynet som et grundlæggende retvisende billede af institutionen og som en positiv oplevelse, særligt fordi, vi ser et personale, der ikke er bange for at sætte lys på det, der kan gøres bedre. En kvalitet vi værdsætter som forældre og forældreråd.
Stuerne i Solhuset
Børnehaven: 30 91 40 89
Vuggestuen: 30 91 40 45