Gå til hovedindhold

Valhalla

I Valhalla skaber vi i samarbejde med jer forældre en tryg hverdag med gode udviklings- og udfoldelsesmuligheder og med plads til mangfoldighed og sjov.

På udflugt

Indhold

    Valhalla er en aldersintegreret institution, som er normeret til 24 vuggestuebørn og 40 børnehavebørn.

    Vi er et åbent hus, der prioriterer, at børnene kan være sammen i alle aldre og færdes frit i huset, når de er klar til det. Vi prioriterer, at søskende kan være sammen, og at I som forældre altid vil føle jer velkomne.

    Pædagogisk fundament

    I vores daglige arbejde ser vi det som vores vigtigste opgave at styrke børnenes sociale kompetencer og venskaber, og at styrke det enkelte barns alsidige personlige udvikling.
    Vi har ofte aktiviteter og ture med blandede aldersgrupper for at styrke venskaber og kendskab på tværs af huset. For eksempel har vi ofte ”fælles fredag” for alle børn.

    Vi arbejder ud fra de 6 læreplanstemaer, som udvikler sig løbende.
    Vi er en personalegruppe, der kan lide at arbejde sammen. Vi vægter et højt fagligt niveau med stort fokus på et godt arbejdsmiljø for børn og voksne og en hverdag, der er fyldt med leg, aktiviteter og gode grin.

    I er altid velkomne til at ringe for yderligere oplysninger eller besøg. 

    Velkomstpjece valhalla 2025
    Læs mere om læreplanstemaer
    Dorte jacobsen_ledelsesgrundlag 2023.pdf

    Sådan ser her ud

    På opdagelse i naturen
    Læring i musikrummet
    Børn kan meget selv
    Gode venner hjælper hinanden
    Sjov og spas i Tarzanland
    På udflugt

      Valhalla er normeret til 24 vuggestuebørn og 40 børnehavebørn. Børnene kommer fra hele Mårslet-området, og de kan gå her fra de er nul år til de skal i skole.

      Vuggestuebørnene (0-2 år)

      Børnene er fordelt på Asgård og Midgård.

      Børnehavebørnene (3-6 år)

      Børnene er fordelt på Bifrost og Gimle.
      Bifrost er gruppen for de yngste børnehavebørn og Gimle er gruppen for de ældste børnehavebørn.
      Børnene rykker fra Bifrost til Gimle, når det giver mening udviklingsmæssigt og relationelt for barnet. Der er selvfølgelig også noget logistisk, der skal gå op for os som institution.
      Vi vil altid være i dialog med jer forældre, inden barnet rykkes og børnene rykker om muligt sammen med nogle trygge legerelationer fra Bifrost.

      Fysiske rammer

      Valhallas store fællesrum forbinder alle stuerne. Foruden at skabe fundamentet for leg og aktiviteter, så er det også her vi mødes først og sidst på dagen.
      Vuggestuens stuer er i den ene ende af fællesrummet og børnehavens i den anden.
      Alle stuerne har et større rum, som er forbundet med 2 mindre rum.
      Det er muligt for børnene at lege mere uforstyrret og at få skærmet sin leg ved at institutionen er opdelt i mindre rum og kroge. Det skaber bedre rum til fordybelse for børnene.
      Rummene lægger også op til noget forskelligt, hvilket børnene udnytter i deres udvikling af forskellige lege.
      Hvor vuggestuestuerne hver har sin egen garderobe, så har børnehaven en stor samlet garderobe.
      Hver stue har sit eget toilet tilknyttet.

      Krearum

      Vi har et “krea-rum”, hvor der i særdeleshed er rig mulighed for forskellige kreative aktiviteter.

      Tumlerum

      Vi har op til flere “tumlerum”, hvor der er muligheder for at børn på alle udviklingstrin kan blive udfordret ved at klatre, hoppe, kravle, rulle mm.

      Dukkekroge

      Der er flere dukkekroge at finde rundt i huset, såvel som bilbaner.

      Samling, spisning og aktiviteter på stuerne

      Stuerne danner rammen om samling, spisning og aktiviteter. Vi konstruerer, danser, læser bøger, tegner, laver puslespil, synger, spiller musik mm.

      Legepladsen

      Vi har en fantastisk legeplads med masser af natur og gode legeredskaber, fx:

      • træer at klatre i, buskadser til hulebygning og eventyr, diverse gynger, legehuse, stor sandkasse, klatrestativ, boldbane, rutsjebaner og snurreredskaber
      • en stor bålhytte danner rammen om bål og snitteaktiviteter
      • et mindre værksted gør det muligt at bygge, save og hamre
      • Et mindre skur opbevarer udendørsspil, sjippetove og terrarier, samt forstørrelsesglas til at gå på opdagelse efter krible krable dyr
      • cykelskuret indeholder cykler, mooncars, løbecykler, trillebøre, bolde, hulahopringe, hockeystave og andet som vi bruger flittigt
      • flere overdækkede terrasser med plads til spisning og leg.

      Læs mere om Valhalla

      På opdagelse i naturen

      Kl. 6.30

      Vi åbner klokken 6.30. Vi er samlet i fællesrummet, hvor vi modtager de børn, der kommer tidligt.
      Der bliver sat aktiviteter frem, som er nemme for børnene at gå i gang med, når de er blevet afleveret.
      Eksempler på aktiviteter som omfatter både et individuelt og fællesskabsorienteret perspektiv er tegnebord, Magnatiles, bilbane, klodser, puslespil og modellervoks.
      Børnene har mulighed for at spise deres medbragte morgenmad ved bordet i fællesrummet i tidsrummet 6.30 – 7.30. Vi har prioriteret at lægge vores ressourcer, hvor der er flest børn, så det er desværre ikke altid muligt for os at blive siddende sammen med børnene, når de spiser morgenmad. Det kan derfor være en god
      idé at have spist hjemmefra, hvis det er muligt.
      Det er vigtigt, at børn, forældre og personale får sagt ordentlig godmorgen til hinanden, og får trykket barnet ind på komme/gå-skærmen.
      Afskeden med jer forældre kan i perioder være svær for barnet, og det er vigtigt, at vi sammen finder den bedste løsning for jer og jeres barn, så sig endelig til når/ hvis I har brug for hjælp.

      Kl. 7.30

      En af stuerne åbnes i børnehaven og børnene har mulighed for at fordele sig til leg rundt i huset.

      Ca. Kl. 8.00

      Vuggestuen trækker væk fra fællesrummet og ind på en af stuerne. De ældste vuggestuebørn har stadig mulighed for at lege i børnehaven.

      Kl. 8.30

      Vuggestuen går på egne stuer og spiser frugt, synger sange og får et glas vand.

      Ca. Kl. 9.00

      De 2 børnehavegrupper holder samling.
      Her mødes de i en rundkreds på gulvet og får sagt godmorgen til hinanden, sunget, klappet rytmer, talt om dagens aktivitet mm.
      I perioder arbejdes der med temaer fx: følelser, venskaber, natur osv. Derefter går vi over i dagens aktivitet/leg.

      Ca. Kl. 10.30

      Vi spiser frokost fra Monas Mad.

      Kl. 11.00-12.00

      Børnene i vuggestuen – og de børn der har behov i børnehaven – puttes til lur.
      Børnehaven går på legepladsen.

      Omkring klokken 13.30/14.00

      Vi spiser eftermiddagsmad i vuggestuen og starter cafe op for børnene i børnehaven.
      I cafeen kommer børnene på skift og spiser deres madpakker.

      Ca. kl. 15.30/16.00-16:30/17

      Stuerne lukkes, og vi samles i fællesrummet eller på legepladsen med børnene og hygger, læser historie, leger med modellervoks, tegner eller lignende.

      Frokostmåltidet er et samlende og lærende tidspunkt på dagen. Vi taler om maden, og øver os i madmod og måltidskultur.

      Vi får leveret frokost fra firmaet Monas hver dag – se mere på: www.monas.dk.
      Vuggestuebørnene tilbydes mælk og børnehavebørnene får vand til frokostmåltidet.
      Alle børn skal have en madpakke med til eftermiddagsmaden. Den sættes i køleskabet ved henholdsvis vuggestuens og børnehavens garderobe.
      Det er en god hjælp for børnene, hvis ostehapsen er åben og maden er nem for børnene at gå til — f.eks. en ske med hvis de har yoghurt med osv.

      Børnehavebørnene skal medbringe drikkedunk med vand, som placeres i kassen ovenpå køleskabene.
      Hvert vuggestuebarn skal én gang om ugen medbringe 3 stykker frugt/grønt, som vi skærer ud til fælles formiddagsfrugt hver dag ca. kl. 9. Asgård-børn medbringer mandag og Midgård-børn medbringer onsdag.

      En gang imellem erstatter vi madpakkerne med at lave mad over bål. Dette orienterer vi om i forvejen.

      Begrænsning af sukker

      Valhallas forældreråd har besluttet, at Valhalla har en sukkerpolitik, som begrænser børns indtag af sukkerholdige ting i Valhalla.
      Med dette ønsker vi at støtte op om børnenes sundhed og tanken om, at børn ikke nødvendigvis skal forbinde søde sager med afholdelse af forskellige traditioner.
      Derfor holdes børnefødselsdagene fri for søde sager.
      Til børnefødselsdagene i vuggestuen kan der serveres f.eks. boller (minus glasur), knækbrød, pølsehorn, pizzasnegle, frugt.
      I børnehaven fejrer vi fødselsdage med popcorn, som børnene medbringer hjemmefra.
      Det er altid en god idé at snakke med en fra personalet om, hvordan fødselsdagen afholdes.
      I forhold til de pædagogiske aktiviteter og traditioner, der afholdes i Valhalla, er det personalet der er ansvarlige for, hvad der serveres. Her kan personalet beslutte at fravige ønsket om nul sukker, således at der
      i begrænsede mængder kan servers søde sager.

      Vi stemmer om det

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

       

      Madplanen fra MONAS kan tilgås hver uge

      Arbejdet med børnene

      Vi er en personalegruppe, der vægter et højt fagligt niveau med fokus på smil, nærvær og stimulerende lege- og læringsmiljøer.
      Vi er engagerede og supplerer hinanden godt i forhold til kompetencer. Vi har det godt sammen, hvilket understøtter både det faglige niveau og en varm atmosfære i vores hus.
      Vi stræber efter, at børnene mødes af:

      • Lydhøre, indfølende og nærværende voksne
      • Masser af kram og smil
      • Stimulerende læringsmiljøer med fokus på leg, aktiviteter og deltagende voksne
      • Kvalitet i samspillet mellem børnene og mellem børn og voksne
      • Udviklende legefællesskaber
      • Et stærkt børnesyn og et tydeligt børneperspektiv
      • En varm atmosfære hvor børn og voksne er ligeværdige

      Vores mål

      Vores pædagogiske mål i Valhalla er at skabe en hverdag, som fremmer alle børns trivsel, læring, udvikling
      og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages
      udgangspunkt i et børneperspektiv.
      Vores pædagogiske fokus er, at børnene trives socialt, mentalt og fysisk, samt kontinuerligt udvikler sig. Dette kommer til udtryk ved, at vi bl.a. arbejder målrettet med at skabe progression for børnenes sociale kompetencer gennem leg og udvikling af børnenes indbyrdes legerelationer, skaber varierede læringsmiljøer hele dagen for børnene indenfor deres nærmeste udviklingszone, og at vi tager udgangspunkt i børnenes
      perspektiver. Vi støtter ligeledes børnenes dannelsesrejse i forhold til at forstå sig selv i relation til deres omverden gennem vores børnesyn med at møde barnet i det, som kan være svært.

      Kort sagt vil vi skabe et sted, hvor der er plads til det gode børneliv gennem:

      • Venskaber
      • Sjov
      • Leg
      • Fællesskaber
      • Forskellighed
      • Fysisk udfoldelse
      • Mødeøjeblikke
      • Læring
      • Udvikling
      • Oplevelser
      • Ture
      • Eventyr

      Det pædagogiske fundament i Valhalla

      I Solbjerg-Mårslet Dagtilbud arbejder vi med en neuroaffektiv tilgang som fælles afsæt.
      En af grundreglerne er, at børn gør det bedste de kan – det er de voksne, der skal gøre noget andet, så vi kan give børnene nye muligheder for deltagelse.
      Den grundlæggende forståelse er, at al udvikling sker i samspil med andre; altså gennem de relationer, som
      mennesket indgår i. Den følelsesmæssige forbundethed, der opstår i samspillet, har en betydning for menneskets trivsel og udviklingsmuligheder. Derfor har børnene brug for en afstemt følelsesmæssig kontakt
      fra vi voksne, og regulering af følelser og kropssansninger er noget vi skal hjælpe dem med.

      Pædagogisk praksis

      I vores daglige arbejde ser vi det derfor som en af vores vigtigste opgave at styrke børnenes sociale kompetencer og venskaber, samt at styrke det enkelte barns alsidige personlige udvikling.

      På legepladsen er der højt til loftet, frisk luft, plads til store armbevægelser og masser af fysisk og motorisk udfordring. Alle sanser kommer i brug, lege kan få lov at udvikle sig, sit sprog og andre færdigheder, der udvikler sig gennem rollelegen, på gyngen, i hængekøjen, i klatretræerne, på kælkebakken og meget
      mere. Derfor stræber vi os på at være ude hver dag.
      Vi laver bål og tager på opdagelse efter insekter, frøer og andre spændende ting, der pirrer nysgerrigheden. Vi er gode til at tage på ture ud af huset og bruger nærmiljøet flittigt. Årstiderne og naturens egne materialer afspejler sig desuden i projekter og aktiviteter for hele huset.

      Vi lægger vægt på, at børnene bruger deres krop på mange måder. Derfor laver vi ofte gymnastik og bevægelses- og sanglege, som supplement til legepladsen og naturens kropslige udfordringer.
      Vi kan godt lide at arbejde med historiefortællinger og eventyr, samt lave teater, musik og sang sammen med
      børnene.
      Kreativiteten blomstrer i Valhalla og vi har fokus på at stimulerer børnenes muligheder for at være innovative. Dertil bruger vi alverdens materialer foruden at fordybe os med tegninger og anden klippe- og 
      klistreaktiviteter.

      Fælles fredag

      Hver fredag mødes vuggestuen og børnehaven i fællesrummet eller på legepladsen til det, vi kalder “Fælles
      Fredag”. Her har vi en hyggelig stund sammen, hvor vi samles i en rundkreds til sang og ballade.

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under 'Fælles i dagtilbuddet'.

      Dit barns udvikling og trivsel

      Førskolearbejde i Mårslet

      Førskolepjece mårslet 2024

      Året inden dit barn skal i skole, arbejder vi med at gøre dit barn skoleparat. Vi har førskolegrupper i alle afdelinger i Mårslet, og arbejdet med førskolegrupperne er grundlæggende ens.
      Vores førskolepjece besvarer forhåbentlig nogle af de spørgsmål, som du måske har.

      Et godt forældresamarbejde for os bygger på en ligeværdig og gensidig dialog mellem jer forældre og os personale. Det er derfor vigtigt, at vi som personale og I som forældre bidrager til samarbejdet, hvor vi alle påtager os ansvaret for børnenes trivsel, læring og udvikling. 

      Vi er som regel sammen i mange år og kommer derfor til at kende hinanden rigtig godt. Vi lægger stor vægt på den daglige kontakt, hvor mange hverdagsinformationer og oplevelser gives videre. Hvis I har tid til at slå jer ned en stund, når I henter eller bringer, er I meget velkomne til det.
      Det er vigtigt, at vi kommunikerer om dét, der er positivt, men også om det der eventuelt føles svært – det er her vores gensidige tillid og samarbejde fremmes.

      I løbet af jeres barns tid i Valhalla bliver I tilbudt samtaler om barnets trivsel og udvikling:

      • En opstartssamtale, når jeres barn starter i vuggestue
      • 3-måneders samtale i vuggestue
      • En status-udviklingssamtale, når barnet er på vej i børnehave
      • Opstartssamtale ved start i børnehave
      • En status-udviklingssamtale ca. ½ år inden skolestart.

      Hvis I eller vi finder det nødvendigt, er det altid muligt at finde tid til en yderligere samtale om jeres barns trivsel og udvikling.

      I som forældre er altid velkomne til at deltage i formiddagsaktiviteter i hverdagen, vores fællesfredage og ture hvis tiden er til det.

      Få indflydelse på hverdagen

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed. Forældrerådet er gode til at komme med input og opbakning til for eksempel nye tiltag.

      Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

      Samarbejde med forældre

      Forældrerådets kommentarer til det uvildige tilsyn 2024

      Indledningsvis vil vi gerne understrege, at rapporten tegner et meget positivt billede af Valhalla som institution på alle parametre. Det har derfor været en fornøjelse at gennemgå den – både som forældreråd, og i særdeleshed som forældre - og vi vil gerne understrege, at vi dagligt genkender observationerne, hvor vi oplever en omsorgsfuld og engageret indsats for alle børn i børnehaven og vuggestuen.

      Hvad vi godt kan lide ved rapporten

      1. Høj kvalitet i det pædagogiske læringsmiljø.
      Rapporten fremhæver en høj kvalitet i det pædagogiske arbejde med børneperspektivet og børnefællesskaberne. Vi værdsætter tilsynets anerkendelse af, at der arbejdes systematisk og målrettet med at skabe læringsmiljøer, der fremmer alle børns trivsel, læring og udvikling.

      2. Fokus på tilbageholdende børn
      Vi værdsætter observationer og anbefalinger omkring arbejdet med børn i sårbare og udsatte positioner, herunder børn, der er tilbageholdende, generte eller non-verbale. Rapporten nævner, at der er en opmærksomhed på at skabe inkluderende miljøer, hvor alle børn – også de mere stille og mindre opsøgende – får støtte til at indgå i interaktioner.

      Andet

      Forældresamarbejdet fremhæves at fungere godt både formelt og uformelt. Forældresamarbejdet er for os en særdeles speciel og nyttig relation, der har været og kan være med til at gøre Valhalla til mere end blot en god institution. Vi som forældre besidder ressourcer på kryds og tværs, der alle kan bidrage til at skabe et endnu stærkere fundament for vores børns oplevelser i dagligdagen. Derfor vil vi over de næste 3 måneder brainstorme på, hvordan vi bedst muligt kan styrke samarbejdet og mere specifikt bistå Valhalla i højere grad.

      Pædagogernes trivsel

      Vi bemærker, at rapporten har til formål at vurdere kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer i Valhalla, herunder arbejdet med børnefællesskaber, sproglige læringsmiljøer og forældresamarbejdet. Dog vil vi gerne fremhæve, at rapporten ikke belyser pædagogernes trivsel. Fokus er udelukkende - groft sagt - på pædagogernes ”professionalisme”, og vi savner et kommunalt fokus på pædagogernes arbejdsrammer. Vores tanke er, at jo bedre vores pædagoger har det i dagligdagen, desto bedre er forudsætningerne for at opretholde og øge kvaliteten af pasningen. Dette forhold er ikke belyst i rapporten, og vi ser gerne, at det bliver indarbejdet fremover.

       

      Sidst opdateret: 31. januar 2025